Wat kun je doen als je piekert? 4 tips voor kinderen

Wat kun je doen als je piekert? 4 tips voor kinderen 2 min. leestijd

Wat een geklets in je hoofd…

Aan de lopende band gedachten maken. Je hoofd kan er wat van! Het gaat de hele dag maar door. Soms helpen gedachten je, bij het verzinnen van iets leuks of het vinden van een oplossing. Soms helpen ze juist helemaal niet, als je je wilt concentreren bijvoorbeeld of als je net lekker wilt slapen. Je gedachten ‘kletsen’ aan één stuk door, maken allerlei verhalen en weten niet van ophouden. Wat je dan kunt doen, lees je hieronder.

Een paar mindfulnesstips die je kunnen helpen als je piekert:

Tip 1: Probeer eerst eens een tijdje van een afstandje naar de lopende band met gedachten te kijken.

Alsof je naar blaadjes in een rivier kijkt die voorbij drijven. Ze komen vanzelf en ze gaan ook vanzelf weer. Het is fijn om te weten dat je niet je gedachten bént, maar dat je ze hébt. En gedachten zijn maar gedachten. Ze weten ook niet alles. Je hoeft lang niet altijd te doen wat je gedachten zeggen.

Tip 2: Piekeren zit in je hoofd.

Je blijft maar denken en het lijkt soms wel of je er niet mee kunt stoppen! Wat je kunt proberen als je merkt dat je piekert, is je aandacht verplaatsen van je hoofd naar je buik. In je buik zijn geen gedachten. Daar is alleen de adem. De rustgevende, golvende beweging van je ademhaling. Het kan helpen om je handen op je buik te leggen. Voel dan een tijdje de plek waar je handen je buik raken. En voel het op en neer gaan van je ademhaling. Als je aandacht weer terugspringt naar je hoofd, dan stuur je hem vriendelijk weer naar je buik.

Tip 3: Maak een piekerdoosje!

Kijk of je thuis een doosje hebt, koop er eentje of knutsel er een. Je kunt ‘m versieren zoals je zelf wilt. Daarna schrijf je alle piekergedachten en zorgen op die je op dat moment hebt. Alle enge en verdrietige gedachten ook. Alles! Zo schrijf je ze als het ware uit je hoofd. Knip ze uit of vouw het blaadje en stop ze in het doosje. Het is belangrijk dat je het doosje niet te dicht bij je bed bewaart.

Tip 4: Een luisteroefening doen

Naar De piekerfabriek luisteren (nummer 8 op de CD bij het boek Stilzitten als een kikker van Eline Snel). Deze oefening kan je heel goed helpen bij het omgaan met piekergedachten.

Bonustip! Geef extra veel lieve aandacht aan je lijf.

Doe dingen waarbij je je lijf goed kunt voelen. Zoals lekker bewegen of sporten, in bad gaan, knuffelen met je ouders of huisdieren of de spaghettitest doen (nummer 4 op de CD). Je weet zelf vast nog meer dingen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Je kunt alle tips proberen of eentje die er voor jou uitspringt.

Succes!

Over de auteur:

Linda Nijhof
Linda Nijhof is orthopedagoog en Mindfulnesstrainer voor kinderen en jongeren. Zie ook Linda's persoonlijke pagina.

3 reacties

  1. Judith Nachtschade 5 januari 2019 om 10:27 - Antwoorden

    Niet alleen voor kinderen! 😀

  2. Jurjen Slootman 5 januari 2019 om 10:30 - Antwoorden

    Slaap ze,het beste

  3. Rilana Punt 6 januari 2019 om 18:30 - Antwoorden

    Mooi samengevat, dankjewel!

Geef een reactie