Relax More - Adem-benemend 1Tijdens een korte vakantie vorig jaar in Leiden, kwam ik in de boekenkast van de gehuurde woonboot een boek tegen over yoga. Interessant natuurlijk als docent l.o. en mindfulnesstrainer. Ik heb dat boek doorgebladerd en ik raakte gefascineerd door de anatomische benadering van yoga. En vooral hoe anatomische en bewegingsanalytische kennis de werking van yoga kan verklaren, terwijl de yoga-visie op bewegen en lichaam in stand blijf. Een prachtig East meets West wat mij betreft.

Een van de onderwerpen waar ik enthousiast van werd was het hoofdstuk over ademen en het belang van ‘juist’ ademen. Ademen te zien als het proces waarbij 2 lichaamsholtes, buik en borst, elkaar beïnvloeden slechts door vorm- en inhoudsverandering. Yoga te zien als de mogelijkheid om ruimte te creëren in die holtes om de belangrijkste ademhalingsspier, het middenrif vrijelijk te kunnen laten bewegen, zodat …. de hulpademhalingsspieren geen onnodige arbeid hoeven te leveren. Efficiency die ten goede komt van je gezondheid.

Het lezen was adembenemend, zonder mijn adem in te houden overigens, omdat het voor mij een bevestiging is dat yoga en andere vormen van langzaam bewegen terecht een belangrijke rol in de MBSR hebben. Overigens stapelen ook de onderzoekgegevens met betrekking tot de positieve lichamelijke, mentale en emotionele effecten hiervan zich op.
Let’s move!

Foto: Emily Sea on Unsplash