Beweegtraining in beweging: wat is helend bewegen?

De leraar leert van de leerlingen

De pijlers van de “helend bewegen”

Vorig jaar startte de nieuwe Beweegtraining: helend bewegen.
Een training voor iedereen die de kwetsbaarheid van lijf en leden dagelijks ervaart en zelf actief en op een veilige manier wil werken aan herstel. Dat valt niet mee om alleen te doen. Het draait niet om een simpele conditietraining, maar om een hele nieuwe kennismaking met je mogelijkheden en onmogelijkheden NU. Dat is bij tijd en wijle ook best emotioneel en dat heeft ook aandacht nodig.

Pijlers van de training:

  • Doen,
  • Mindfulness,
  • Achtergrondinformatie / kennisoverdracht.
    Het geeft ondersteuning om meer te weten over dat lichaam, dat zich soms als een onbetrouwbare vreemde lijkt te gedragen. Weten helpt bij het herstellen van vertrouwen in jezelf en beter kunnen inschatten waar je grenzen liggen, met andere woorden: helend te bewegen.De achtergrondinformatie betreft onder andere:

    • De betekenis van bindweefsel voor ons welbevinden,
    • De bouwstenen van “helend bewegen”: de relaties tussen denken, lichaamssensaties, emoties, ademhaling, houding en beweging,
    • Leren omgaan met sterke lichamelijke en geestelijke reacties,
    • Het verschil leren herkennen tussen te veel doen, te weinig doen en de helende ruimte daartussen.

Opzet geslaagd

Deze opzet is geslaagd én er is aanleiding voor verandering. We maakten zelf een ontwikkeling door in ons denken door vier belangrijke aspecten waar we ons steeds bewuster van werden:

  1. De feedback van deelnemers. Kort door de bocht: teveel in te korte tijd
  2. Onze ervaringen met de Stichting ‘k Leef (een inloophuis in Apeldoorn voor mensen met kanker en hun naasten): hier geven we lessen met veel minder structuur
  3. De wetenschap dat alle bewegingsveranderingen geleidelijk gaan en herhaling vragen over een lange periode: 8 of 10 weken is eigenlijk te kort
  4. De kern van ons hele bewegingsaanbod is feitelijk al “helend bewegen”. Tai Chi en Chi Kung richten zich op de hele mens en gaan altijd over het aanpassen van de beweging aan individuele mogelijkheden.

Punt voor punt

  1. De feedback van deelnemers: teveel in te korte tijd

    In de loop der tijd kregen Ronald en ik een steeds duidelijker beeld van de impact van de training, en die was niet gering. Deelnemers benoemden waardevolle ervaringen direct na de training. Het effect blijkt in de tijd door te werken: hun leerervaringen verdiepten verder, zoals we ook hadden verwacht.

    Daarnaast benoemden ze een aantal knelpunten. Heel kort gezegd: de cursus was een te grote geestelijke en lichamelijke belasting in het dagelijks bestaan – het was te veel in te korte tijd.
    We kunnen allemaal veel leren van de opmerkingen van de deelnemers zelf. Wellicht helpen ze als je zelf nog op zoek bent naar wegen om je herstel te ondersteunen. De belangrijkste reacties:

    1. Het lukt niet om zoveel tijd per week te oefenen.
    2. Ik heb langer nodig om te voelen wat een oefening doet.
    3. De achtergrondinformatie is heel verhelderend en interessant, maar niet te behappen tijdens de training.
    4. Je kan een behoorlijke dip hebben en dan heb je geen puf om te oefenen. Maar dan loop je gelijk achter bij de anderen en krijg je de volgende oefeningen niet meer mee.
  2. De andere opzet van onze lessen bij de Stichting ‘k Leef

    Ronald en ik hadden bovendien vergelijkingsmogelijkheden door onze lessen bij de Stichting ‘k Leef. Daar werkten we zonder draaiboek, met alleen maar een globaal beeld in ons achterhoofd van de richting waarin we wilden, waaruit we putten. Dit gaf de mogelijkheid om in te spelen op de behoefte van dat moment.

    De positieve feedback van deelnemers bij Stichting ‘k Leef:

    1. Fijn dat je eens een keertje kan uitvallen als je je niet goed voelt.
    2. Aangenaam verrast, dat de les soms omgegooid wordt om aan te sluiten bij de behoefte van dat moment (denk bijvoorbeeld aan: meerdere mensen voelen zich heel moe of de groepsleden weten dat een van hen een heel slecht bericht heeft ontvangen)
    3. Kleine aanwijzingen bij het gezamenlijk theedrinken blijken net het hart onder de riem die iemand op dat moment nodig heeft.
  3. Wetenschap; wat we als trainers weten:

    1. Het is bekend dat het minstens 3 maanden duurt om neurologisch nieuwe bewegingen in te prenten.
    2. Met je hoofd weten gaat snel, toepassen in het dagelijks bestaan neemt veel meer tijd en aandacht in beslag.
    3. De noodzaak van vele malen herhalen. Bedenk maar eens: een pianist leert complexe muziek ook niet in 8 weken feilloos spelen.
  4. Eye opener:

    De kern van ons bewegingsaanbod (Tai Chi en Chi Kung) is feitelijk al “helend bewegen”.

De vraag naar de meerwaarde

Dit leidde tot de vraag: “in hoeverre doet de Beweegtraining meer dan wat wij bieden in onze reguliere Tai Chi en Chi Kung lessen?”

Wij hebben allebei intense en jarenlange training om te kijken naar de mens, als een zinvol geheel: met al zijn of haar kwetsbaarheden, mogelijkheden en onmogelijkheden. Al lijkt het soms dat we iedereen hetzelfde bieden, juist ons oog voor individuele bewegingspatronen maakt dat we maatwerk leveren.

We zien het als onze missie dat je altijd terecht kunt, dus ook als je speciale kwetsbaarheden hebt. In iedere les benadrukken we het bewegen binnen je mogelijkheden. Onze lessen gaan nooit over “wie is de beste”, maar over hoe voelt iedereen zich op zijn/haar gemak om te kunnen onderzoeken wat goed is op dat moment.

En daarmee komen we tot hele nieuwe vragen:

Wat zouden we meer moeten bieden, als de individuele vragen de mogelijkheden van onze reguliere Tai Chi en Chi Kung lessen te boven gaan?

Samenvattend

Tai Chi en Chi Kung zijn bij ons vormen van helend bewegen. Samen met de mindfulness- en compassietraining bieden de lessen een zachte weg, die diepe veranderingen mogelijk maakt in energieniveau, coördinatie en stabiliteit – geestelijk en lichamelijk.

Een volledig aparte Beweegtraining geeft een vertekend beeld van wat het vraagt om zo’n proces te bewerkstelligen. Daarom gaan we op zoek naar:

  • Flexibelere vormen
  • Ondersteuning met meer/betere/anders georganiseerde informatie op de website
  • Suggesties voor zinvolle oefenprogramma’s thuis
  • Een gastvrije opzet voor al onze lessen, zodat ze herkenbaar aansluiten bij ieders behoefte, energieniveau en mogelijkheden.
  • Met mogelijkheid voor een individueel gesprek om een individueel probleem uit te diepen.

U ziet het, ook wij blijven steeds in beweging!

Foto: Kira auf der Heide on Unsplash

Door |2017-11-17T00:41:05+00:0030 oktober 2017|Categorieën: Relax More, Tai Chi en Chi Kung|Tags: , , , , , |0 Reacties

Over de auteur:

Lies Bijl is één van de pioniers m.b.t. mindfulness in Nederland en heeft ruim dertig jaar ervaring met lichaam-geest-disciplines.

Geef een reactie