Grasduinen: Blog

Omdat we van mening zijn dat mindfulness, compassie, Tai Chi en Chi Kung niet alleen disciplines zijn die je alleen tijdens een les beoefent, maar juist moet toepassen in het dagelijks leven, schrijven we wekelijks over deze thema’s en de toepassing ervan.

Veel plezier met het lezen in ons weblog!

Relax More - Traumaheling: lessen uit de natuur

Een naturalistische benadering Somatic Experiencing kan gezien worden als een naturalistische benadering voor de transformatie van trauma en het helen van stressgerelateerde aandoeningen en problemen. In dit blog wil ik een filmpje van ruim 20 minuten bespreken en tonen waarin…Meer

Relax More - De juiste wens

Een visser vond in zijn net een koperen fles met een loden stop. Hij opende de fles en voor hem verscheen een machtige geest die alle wensen kon vervullen. De bevrijde geest zei tegen de visser: ‘Je mag drie wensen…Meer

Relax More - Tai Chi verbetert de gevoeligheid in de voet

Als de jaren gaan tellen Het ouder worden heeft vaak een negatief effect op het balansgevoel en verhoogt het risico op uitglijden en vallen. Het verlies van gevoel in de voetzool, wat vaak gebeurt ten gevolge van zenuwbeschadiging door suikerziekte…Meer

Relax More - Resultaten van compassietraining

Een mindfulness-verdiepingstraining? Toen ik voor het eerst hoorde van een Mindfulness-verdiepingstraining, genaamd (Zelf)compassietraining, een aantal jaren geleden, had ik wel wat sceptische gedachten. Zo van “hm, zou dat geen commerciële truc zijn?” Er zijn immers al een aantal mindfulness-variaties, waarvan…Meer

Relax More - Over de vergoeding van mindfulness

Mindfulness is effectief Direct naar onze tips… Mindfulness wordt in toenemende mate vergoed door zorgverzekeraars. Een goede zaak, want mindfulness is effectief. Talloze wetenschappelijke onderzoeken tonen dit aan. Niet alleen verminderen stressgebonden klachten, ook de algehele kwaliteit van leven wordt…Meer

Relax More - Waarom mediteren?

Matthieu Ricard staat bekend als “gelukkigste man in de wereld”, dus het is niet verbazingwekkend dat hij gelukkig zijn als een belangrijke reden noemt om te mediteren. In een interview met boeddhistisch kwartaalblad Tricycle werd hem gevraagd om een visie…Meer

Relax More - 3 minuten ademruimte

Persoonlijk weerbericht Eergisteren schreef ik iets over het persoonlijke weerbericht. Vandaag wil ik iets dieper ingaan op de inhoud van die 3 minuten ademruimte meditatie. Een oefening die tot de informele meditatie-oefeningen gerekend wordt, en die we geregeld doen tijdens…Meer

Relax More - Persoonlijk weerbericht

3 minuten ademruimte De meditatie ‘3-minuten ademruimte’ is een oefening die we vaak doen tijdens de 8-weekse mindfulnesstraining, die makkelijk is toe te passen in allerlei situaties om weer even pas op de plaats te maken en de stop-knop te…Meer

Relax More - Als een berg

De geest van een meditatiebeoefenaar wordt wel eens vergeleken met een berg die onbeweeglijk blijft in iedere wind. Hij wordt niet gekweld door de moeilijkheden die op zijn pad komen, noch opgetogen door zijn successen. Maar deze gelijkmoedigheid is géén…Meer

1 2 3 22