Cue conditioning

Ik was nieuwsgierig…

Relax More - Cue conditioning 1Ik las over cue conditioning als methode om met oplopende spanning om te gaan. Ik kwam het tegen in het burn-out boek van Carien Karsten, waar ik toch nieuwsgierig naar geworden was, nadat ik kennis had genomen van haar mening over de overbodigheid van mindfulness.

Cue conditioning (ontspannen door een bepaald woord te noemen) gaat als volgt.
Allereerst stel je bij jezelf vast wat een prettige plek voor je is. Waar voel je je helemaal ontspannen? Dat kan zijn op de bank thuis, dat kan ook zijn op de boerderij van een vriend, waar de whisky-cola klaarstaat.

Als je de ‘cue voor ontspanning’ bepaald hebt, moet je deze cue koppelen aan ontspanning. Dat gebeurt bijvoorbeeld door een ontspanningsoefening te doen en bij geheel ontspannen toestand jezelf de instructie te geven: ‘zodra ik tegen mezelf het woord ‘whisky-cola’ zeg, komt dit gehele gevoel van ontspanning weer terug.’

Stel dat je op een vergadering zit en merkt dat de spanning oploopt. Dan zeg je tegen jezelf ‘whisky-cola’ en als het goed is, reageert je lichaam daarop met ontspanning.

Uitgeluld

Briljant… (En echt waar, niet verzonnen!). Ik kan wel inpakken met m’n trainingen.
Dát is dus de oplossing om met stress om te gaan. Je zegt het magische woord en je ontspant.

Denkfout 1

Ik ben geloof ik een beetje geconditioneerd om allergisch te reageren op het woordje conditioning
Een belangrijke denkfout in bovenstaande zit hem ten eerste in het vervangen van de ene conditionering voor de andere, terwijl juist conditionering zo’n belangrijk element vormt voor niet adequaat omgaan met (oplopende) spanning.

Denkfout 2

En daar is de link naar de tweede denkfout, namelijk dat wanneer je opmerkt dat de spanning oploopt, je toch niet je cue conditioner (klinkt als een haarverzorgingsproduct, ook dat nog…) hoeft te gebruiken? De ellende is toch juist dat je niet opmerkt dat de spanning oploopt?

Wanneer je merkt dat de spanning oploopt, ben je er. Dan merk je ook dat er een keus is. En dat je het belangrijkste ontspanningsinstrument dat er is, als je dan toch dat woord wilt gebruiken, altijd bij je hebt, namelijk de adem?

Een dolle boel

Het is werkelijk symptoombestrijding ten top. Ik zie het ook al voor me, al die vergadertijgers. De één zegt whisky-cola tegen zichzelf, de ander hangmat, een derde de naam van zijn maitresse.

Wat is uw truc om te voorkomen dat u bewust wordt dat u, in tegenstelling tot uw ideeën en verwachtingen, helemaal geen controle heeft over de realiteit?
😉

Foto: Adam Wilson on Unsplash

Door |2018-04-07T22:54:48+00:0016 april 2018|Categorieën: Gelezen, gehoord, gezien|Tags: , , , , , , |1 Reactie

Over de auteur:

Ronald de Caluwé is Mindfulness- en Compassietrainer, T'ai Chi en Chi Kung docent en Lichaamsgericht Traumatherapeut i.o. Daarbij zen-beginner sinds eind jaren '80.In 2009 startte hij Relax More. Zie ook Ronald's persoonlijke pagina.

Eén reactie

  1. Ronald de Caluwé
    Ronald de Caluwé 16 april 2018 om 22:42 - Antwoorden

    Wat dacht je daarvan, Mireille… 😉

Geef een reactie