Doen wat je doet

6

Iemand vroeg eens een man die zeer ervaren was in meditatie hoe het kon dat hij ondanks zijn vele bezigheden zo kalm en rustig was.

De man antwoordde:
als ik sta, dan sta ik.
als ik loop, dan loop ik.
als ik zit, dan zit ik.
als ik eet, dan eet ik.
als ik spreek, dan spreek ik.

De vraagsteller viel hem in de rede en zij:
Dat doe ik ook, maar wat doe je verder nog?
En hij antwoordde opnieuw:

als ik sta, dan sta ik.
als ik loop, dan loop ik.
als ik zit, dan zit ik.
als ik eet, dan eet ik.
als ik spreek, dan spreek ik.

Opnieuw zij de vragensteller: Maar dat doe ik toch ook?
Nee zij de man,

als jij zit, dan sta je al
als jij staat, dan loop je al
als jij loopt, dan ben je al waar je wezen wilt.

(Uit Zeven Weken Sterker! Uitgeverij Narratio)
Foto: paul morris on Unsplash

Ronald de Caluwé is Mindfulness- en Compassietrainer, T'ai Chi en Chi Kung docent en Lichaamsgericht Traumatherapeut i.o. Daarbij zen-beginner sinds eind jaren '80.

In 2009 startte hij Relax More.
Zie ook Ronald's persoonlijke pagina.

Discussion6 reacties

  1. 1 van de lastigste dingen: integreren. Oefenen is met aandacht aandacht betrachten.
    Ik neem er dan de tijd voor. Tijdens de dag is de tijd voor en de aandacht bij iets anders.
    Dus moet ik het plannen: het stilte centrum op mijn werk staat in mijn elektronische
    agenda, met een herinneringspiepje. De was opvouwen met tactiele aandacht
    voor de stof. Deze 2 helpen mij in ieder geval. Een fijne avond!

  2. Ik vind het ook best lastig om het te integreren, ik heb nu in de loop der tijd mijn vaste momenten gevonden, maar als er onverwachte dingen gebeuren, moet ik bijstellen. Toch heb ik als doel om dagelijks minimaal 1 keer te mediteren. En dat lukt wel.

  3. Vergeet niet dat je al oefent als je bewust bent. Zelfs van het moment dat je niet lijkt te oefenen of dat je gewaar wordt dat je geen zin hebt om te oefenen.
    Of als je opmerkt dat je je oefenplan bijstelt vanwege iets onverwachts bijvoorbeeld.

    Soms zien we niet waar de oefening is.
    “Water? Welk water?”, sprak de vis…

  4. Ik vind dit wel een fijne website, ik ben nu bezig met het lezen van de blogs en ik leer er best veel van.

  5. Ja, hoe belangrijk, maar ook moeilijk, is het om mindfulness/aandacht/mediatatie te integreren in je dagelijks leven. Bij mij zit de ‘formele’ mediatie er inmiddels redelijk goed in (heeft ook jaren geduurd!), maar de integratie met het dagelijks leven is nog niet sterk.

    Martijn

Schrijf een reactie