Mindfulness / MBSR – Aandachttraining

De golven zijn niet tegen te houden,
maar je kunt wel leren surfen.

Stress

Mensen hebben allemaal in meer of mindere mate last van stress en onprettige ervaringen.

Probleem is dat de aandacht vaak ergens anders is, in plaats van in het hier en nu.

Mindfulness bij Relax More (C) Relax More

Zo ben je vaak onbewust bezig met wat er allemaal zou kunnen gebeuren en is er automatisch weerstand ten opzichte van onprettige ervaringen. Stress en ongemak zijn het gevolg.

Mindfulness trainen

Mindfulness leert je om je aandacht te trainen door met een open en nieuwsgierige blik te kijken en aanvaarden wat er hier en nu is:

  • Welke gedachten heb ik?
  • Hoe is mijn stemming?
  • Wat voel ik in mijn lijf?

Het gevolg is dat er steeds meer ruimte ontstaat ten opzichte van deze ervaringen en we stress en ongemak op een natuurlijke manier kunnen beantwoorden.

Mindfulness is geschikt bij

  • Stressklachten
  • Burn-outklachten
  • Gebrek aan energie
  • Angstklachten
  • Depressie
  • Chronische pijn- en vermoeidheidsklachten
  • Medisch onverklaarbare klachten

Effecten van mindfulness zijn

  • Minder piekeren en angst
  • Beter slapen
  • Minder reactief zijn, meer bewust
  • Meer rust en balans in het leven
  • Meer geluk en tevredenheid
  • Beter omgaan met chronische klachten
  • Adequater omgaan met stress

De training

Mindfulness is dus buitengewoon praktisch, zinvol en toepasbaar in het dagelijks leven. Inmiddels hebben wereldwijd tienduizenden mensen deze training gevolgd en zijn de positieve effecten ervan wetenschappelijk aangetoond. Meer over deze onderzoeken is in het blog op onze hoofdsite te lezen.
Bij Relax More kunt u deze krachtige training – behalve in de gebruikelijke groepsvorm – nu ook online volgen.

8-weeks online programma

De mindfulnesstraining is in de VS ontwikkeld door dr. Jon Kabat-Zinn onder de naam Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR). Kabat-Zinn ontwikkelde een programma waarin het begrip aandacht centraal staat. Dit programma, dat zijn waarde bewezen heeft, wordt door Relax More online verzorgd. Deelnemers oefenen diverse technieken – thuis en in de online lessen – en worden verder ondersteund door teksten, filmpjes en MP3’s om zelf te kunnen oefenen.

Kosten

Particulieren en ZZP’ers

De kosten voor particulieren en ZZP’ers zijn € 397,= (vrij van BTW). In de prijs inbegrepen zijn een telefonisch kennismakingsgesprek, de toegang tot de online leeromgeving met digitaal werkboek, tekst- en oefen-MP3’s, filmpjes en meer ondersteunend materiaal, 1 live les in Apeldoorn en 1 stilte- / oefendag en de lunch tijdens deze dag.

Voor minima en studenten is een aanpassing van de prijs mogelijk en u kunt in 2 termijnen betalen. Neem hiervoor contact op. In de trainingsprijs is 10% solidariteit opgenomen. Dit betekent dat 10% van het bedrag wordt gebruikt om minder draagkrachtigen aan de training te kunnen laten deelnemen.

Voor mensen die eerder een live groepstraining hebben gedaan en een ‘opfrisser’ willen, is de prijs € 274. De training komt in een aanvullend pakket bij veel ziektekostenverzekeraars in aanmerking voor een gedeeltelijke vergoeding. Check dus je polis.

Zakelijk

Voor bedrijven – of wanneer de werkgever of een instantie de training betaalt – is de prijs € 547,= (vrij van BTW).

Wanneer start de training?

De eerstvolgende 8-weekse training start 26 mei, op de dinsdagmiddagen, steeds van 13.00 tot 14.30 uur. De data zijn:

  • 26 mei
  • 2, 9, 23 en 30 juni
  • 14, 21 en 28 juli
  • de extra live bijeenkomsten zijn op:
    • dinsdag 16 juni van 13.00 uur tot 15.00 uur (mogelijk online i.v.m. corona-maatregelen)
    • dinsdag 7 juli 10.00 tot 15.30 uur de oefendag (mogelijk uitgesteld i.v.m. corona-maatregelen)
  • deze training wordt gegeven door Ronald de Caluwé
  • de extra live bijeenkomsten zijn in onze zaal aan het Jean Monnetpark 43, 7336 BB Apeldoorn (route)

Na de training

Om je ervaring te blijven voeden kun je na de training deelnemen aan lessen Tai Chi en Qigong, bij uitstek aandachtige bewegingsdisciplines. Je kunt ook je beoefening verdiepen door na een 8-weeks online MBSR-programma deel te nemen aan opfrismomenten in de vorm van oefenochtenden of -avonden of stiltedagen.

En het is helemaal geen gek idee om nógmaals een mindfulnesstraining te volgen, je kunt immers nog lange tijd in de online leeromgeving terecht. Of misschien besluit je een tweede training te doen in een live groep. Uiteraard voor een aangepaste prijs, zie het kopje Kosten op onze hoofdsite.
Tot slot noemen ik nog de prachtige en krachtige verdiepende compassietraining om te doen ná de mindfulnesstraining.

Je leest meer tips over blijven oefenen of weer opfrissen op onze hoofdsite.

Voor wie?

Het 8-weekse online programma is niet alleen bedoeld voor mensen met klachten. Voor de meeste mensen geldt dat zij grote delen van de dag op de automatische piloot functioneren. Mindfulness geeft je de controle terug en laat je met humor en mildheid naar jezelf kijken! Een effectieve methode om gezonder te leren omgaan met stress, pijn, moeheid, burn-out, depressie, chronische ziekte en andere gezondheidsklachten.

Aan het eind van de training heb je voldoende bagage om mindfulness op jouw wijze in je leven te integreren.

Het leven ontvouwt zich in momenten. De helende kracht van mindfulness ligt in het leven van ieder van die momenten zo goed als we kunnen, erkennen zoals het is en open voor wat er vervolgens komt, in het volgende NU.

Jon Kabat-Zinn

Door wie?

Trainer Ronald de Caluwé rondde in 2009 de opleiding tot officieel erkend docent mindfulness/MBSR (categorie 1 VMBN) af aan het Instituut voor Mindfulness (IVM) en verzorgt inmiddels al ruim 10 jaar het MBSR groepsprogramma bij Relax More in Apeldoorn.

Lid VMBN, categorie 1

Als niet nu, wanneer dan wel?

Scroll naar top