Wetenschappelijk onderzoek en zelfonderzoek. Verschilt dat nou echt zo van elkaar? Methodisch zijn er grote overlappingen; zelfonderzoek zou je als een N=1 kunnen betitelen. Je kunt je afvragen waarom er aan wetenschappelijk onderzoek meer waarde, zelfs meer waarheidsgehalte wordt toegekend, maar voor nu moeten we het daar mee doen. Dus is het mooi dat er wetenschappelijk bewijsmateriaal bekend is van methodes zoals de MBSR-training.

Bepaalde yoga-technieken bevorderen gezondheid

Interessant is dan of yoga an sich, dus als methode, losstaand van de MBSR, ook effecten heeft en welke dan. In het review(1) “The health benefits of yoga and exercise: a review of comparison studies” (2)  las ik dat er een toenemend aantal onderzoeken is waarin wordt aangetoond dat bepaalde yoga-technieken de fysieke en mentale gezondheid van mensen bevordert. Hoe? Doordat de oefeningen

  1. De activiteit van het sympatische zenuwstelsel  (dat voor actie van ons lichaam zorgt) vermindert – downregulation noemen ze dat én
  2. De aanmaak van cortisol en adrenaline (dé stresshormonen) verlaagt.

De beïnvloeding van bepaalde yoga-technieken op deze 2 werkingsmechanismen van het lichaam zorgt voor een verlaging bloedsuikergehalte, bloeddruk, hartslag, en verhoging van immunoglobuline en de zogenaamde ‘natural killer cells’, die beide weer een verhoging van de werking van het immuunsysteem ten gevolge hebben. Mentale effecten daarvan zijn dan een afname van angstgevoelens en een toename van sociaal en emotioneel welbevinden.

Richtlijnen

Interessant in dit kader is het woordje ‘bepaalde’ met betrekking tot yoga-technieken. Welke yoga-technieken dragen dan wel bij en welke niet? En dan geeft deze review helaas niet echt veel uitkomst. Ashtanga, hatha, kundalini, bikram of poweryoga. Ze zijn niet met elkaar vergeleken. Toch enkele voorzichtige conclusies die wel richting kunnen geven.

  1. van belang is een combinatie van stevig fysieke oefeningen, zachte herstellende houdingen, ademoefeningen en meditatie
  2. alleen yoga met langzame en laaginspannende activiteiten beïnvloeden de aanmaak van stresshormonen én zorgen voor een activatie van het parasympatische zenuwstelsel (wat zorgt dat ons lichaam in rust komt).

Misschien had je het door zelfonderzoek al wel gemerkt: dat de MBSR (een combinatie van fysieke oefeningen, herstellende oefeningen en meditatie) bijdraagt aan je lichamelijke en mentale welbevinden. Gezien conclusie 1, is het misschien wel aan te raden om toch ook ademoefeningen – naast het observeren van de adem zoals die gaat – toe te voegen aan het MBSR programma!

Mijn zelfonderzoek heeft in ieder geval eenzelfde resultaat opgeleverd als deze review. Nu kunnen de wetenschapper en ik elkaar hopelijk toch beter leren verstaan.

(1) Een review is een onderzoeksverslag waarbij verschillende onderzoeken naast elkaar worden gelegd om meer ‘validiteit’ ofwel waarheidsgehalte aan onderzoeksresultaten te kunnen geven.

(2) Ross, A. & Thomas, S. (2010). The health benefits of yoga and exercise: a review of comparison studies. The journal of alternative and complementary medicine, 16-1 pp. 3-12.

Foto: Cinn on Unsplash