De hedendaagse consumentencultuur is gebaseerd op directe behoeftebevrediging. Velen van ons willen een hechte band met een spirituele leraar, maar wanneer de richtlijnen van deze leraar niet aan onze wensen tegemoet komen, of ons ego teveel in het nauw drukken, wordt deze band ineens minder belangrijk.
In het begin van onze oefening beweren we oprechte spirituele zoekers te zijn, op zoek naar verlichting of hoe je het dan ook noemen wilt. Maar als de beoefening onze aanvankelijke probleem heeft verholpen – de emotionele neerslag van een scheiding, rouw over het verlies van een naaste, of één van vele andere mogelijke tegenslagen in het leven – dooft onze spirituele nieuwsgierigheid langzaam uit.
Andermaal gaan we ons geluk zoeken in bezittingen, romantische relaties, technologische snufjes en carrière.
– Bhikshuni Thubten Chodron, “Shopping the Dharma”
Dit bericht is een vertaling van een artikel uit Tricycle, Engelstalig Boeddhistisch kwartaalblad. U kunt het hele artikel hier lezen.
Foto: Matt Lamers on Unsplash