Kwestbaar voor depressie

Depressie is een afschuwelijk ziektebeeld. Het is bekend dat wanneer iemand meerdere malen een depressie heeft gehad, dat de kans dat hij of zij er wéér een krijgt, groter is dan wanneer iemand ‘maar’ één depressie heeft gehad. M.a.w. het lijkt wel of je er steeds vatbaarder voor wordt.

Het is al bekend dat mindfulnesstraining het risico op terugkeren van depressie bij patiënten die al meerdere malen een depressie hebben gehad, behoorlijk vermindert. De resultaten van mindfulness zijn in enkele studies zelfs beter dan die van medicijnen (Jacob Piet & Esben Hougaard, 2011).

Kan het nóg beter?

Dat was de vraag die onderzoekers van het Radboud Universitair Medisch Centrum (UMCN) zich stelden. Zoals ik uit ervaring weet, zijn er veel mensen die na een mindfulnesstraining goed begrijpen dat compassie een belangrijk onderdeel van de mindfulnessbeoefening is. Maar weten dat dit belangrijk is, is één. Het ook kunnen toepassen is twee. En daadwerkelijk ervaren is drie.
En dan te bedenken dat de meeste van de deelnemers aan onze mindfulnesstrainingen niet meerdere depressies in de voorgeschiedenis hebben, dus waarschijnlijk iets minder gevoelig zijn voor negatieve gedachten en mogelijk een iets hoger zelfbeeld hebben…

Het onderzoek

Tijd om eens te onderzoeken of compassietraining een toegevoegde waarde heeft voor deze groep mensen. De onderzoekers verdeelden 120 proefpersonen met een depressieve voorgeschiedenis in twee groepen. Beide groepen ontvingen de gebruikelijke behandeling, de helft volgde ook een compassietraining.

Er werden metingen verricht voor en tijdens de training en 4 en 6 maanden erna.

Resultaten

De compassiegroep presteerde duidelijk beter. Symptomen van depressie waren duidelijk lager, en mindfulness- en zelf-compassie aspecten waren duidelijk beter. Onderstaand een afbeelding uit de onderzoeksresultaten.

In de linkerkolommen zie je de resultaten van de compassiegroep voor de drie meetgebieden (depressie, mindfulness en zelfcompassie). De donkere kleur is vóór de training, de lichte kleur erna. Je ziet duidelijk dat de scores in de rechterkolommen, de deelnemers die géén compassietraining hebben gevolgd, voor en na de trainingsperiode veel minder verschillen.

De resultaten (ter inzage in onze zaal) worden significant genoemd, hetgeen betekent dat het onaannemelijk lijkt dat het effect op toeval berust.

Relax More - Het effect van Compassietraining bij depressies

En nu?

Het ligt voor de hand dat er nader onderzoek gedaan wordt naar het effect van compassietraining op onze gemoedstoestand en welbevinden. Dat is mooi!
Het onderzoek bevestigt wat mijn eigen ervaring is met compassiebeoefening en het begeleiden van een aantal van deze trainingen.

Ook al heeft u misschien (hopelijk!) niet meerdere depressies in uw levensrugzak zitten, dan herkent u misschien toch wel deze uitspraak van een deelnemer:

Ik merk het verschil ook in de kleine, alledaagse dingen, wanneer ik ineens dat stemmetje in mijn hoofd “mis”, dat me bestraffend toespreekt wanneer er iets mis gaat…

Lees meer ervaringen van onze deelnemers op deze pagina,
of kijk hieronder wanneer de volgende training start…

De volgende compassietraining start op zaterdagochtend 21 maart. Steeds van 9.15 tot 11.45 uur. Alle data:

  • 21 maart 2020
  • 4 en 18 april
  • 9 en 23 mei
  • 6 en 27 juni
  • 11 juli
  • de oefendag is op zaterdag 20 juni, van 10 tot ca. 15.30 uur