Mindfulness voor kinderen en jongeren

Mindfulness voor kinderen en jongeren2018-06-09T23:39:48+00:00

Een vol hoofd

Er is veel drukte in en om ons heen en we krijgen op een dag nogal wat informatie te verwerken. Kinderen en jongeren hebben vaak ‘een vol hoofd’ en spanning in hun lijf, net als volwassenen. Ze moeten de hele dag van alles, kunnen zich niet goed concentreren, zijn onrustig en moe.

Mindfulness trainen

Relax More - Mindfulness voor kinderen & jongerenMindfulness is met milde, niet oordelende aandacht aanwezig zijn in het moment. Door kinderen en jongeren hiermee te laten oefenen, leren ze aandacht te geven aan innerlijke ervaringen. Hierdoor kunnen ze beter omgaan met gevoelens, gedachten en de wereld om hen heen.

De training

In acht tot tien lessen (afhankelijk van de leeftijd) leren kinderen en jongeren tijdens de mindfulnesstraining ‘Aandacht werkt!’ om even te stoppen met doorgaan en met vriendelijke aandacht aanwezig te zijn in het moment. Ze oefenen in het opmerken en ervaren van hun binnenwereld, zoals gedachten en gevoelens. Dit helpt ze beter om te gaan met de vele prikkels in de buitenwereld.

Relax More - Mindfulness voor kinderenDe methode ‘Aandacht werkt!‘ van Eline Snel is een 8- tot 10-weekse mindfulnesstraining, speciaal ontwikkeld voor kinderen en jongeren op scholen, in ziekenhuizen, instellingen en praktijken. Het is een evidence based training, gebaseerd op de achtweekse mindfulnesstraining voor volwassenen (MBSR) ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn.

Inmiddels oefenen meer dan een miljoen kinderen wereldwijd met de kikkermeditaties thuis en op school. Er zijn nu zo’n 1000 leerkrachten, psychologen en psychiaters opgeleid om de training te mogen geven.

Het boek Stilzitten als een kikker van Eline Snel sluit aan bij de oefeningen in de training. Er zijn meer dan een half miljoen exemplaren verkocht. In 2014 is een tweede boek uitgegeven voor ouders met pubers: Ruimte geven en dichtbij zijn. In februari 2018 komt er een nieuw werkboek uit voor kinderen van 5 t/m 10 jaar (met verhalen, meditaties, yoga oefeningen en spelletjes).

Effecten van mindfulness

Mindfulness helpt kinderen en jongeren tot rust te komen en leert ze omgaan met de vele prikkels van deze tijd. Het kan goed helpen bij een hoofd vol (pieker)gedachten, aandachtsproblemen, weinig zelfvertrouwen, (hoog)gevoeligheid, slecht slapen, rusteloosheid, spanning, verdriet en angst.

Positieve effecten van mindfulness voor kinderen en jongeren zijn: jezelf beter kennen, meer zelfvertrouwen, rust in je hoofd en je lijf ontwikkelen, het herkennen van en om kunnen gaan met (lastige) gevoelens en gedachten, een betere concentratie, vriendelijkheid en verdraagzaamheid en meer balans en plezier.

Voor wie?

Relax More - Mindfulness voor kinderen & jongerenDe training is geschikt voor ieder kind (van 6 t/m 11 jaar) en voor iedere jongere (van 12 t/m 18 jaar) die moeite heeft met ontspannen, soms last heeft van stress, een hoofd vol (pieker)gedachten en/of zich beter wil leren concentreren. Mindfulness is ook geschikt voor elk kind dat behoefte heeft aan zelfvertrouwen en te mogen zijn zoals hij/zij is. Daarnaast hebben kinderen die niet goed (in)slapen, veel ‘moeten’, zich vaak zorgen maken, aan zichzelf twijfelen of (hoog)sensitief zijn, baat bij de training.

Pin It on Pinterest