Home » Learn More » Tai Chi en Qigong » Lichaamshouding

Lichaamshouding

Relax More - Lichaamshouding

Ik kreeg een mooi blogje van een stu­dent die nog maar kort met Tai Chi les­sen bezig is en ben blij om het te mogen plaat­sen op de website…

Ik ben een begin­ner in Tai Chi. Na drie les­sen is de coör­di­na­tie van mijn armen en benen nog een hele opga­ve. Voe­len wat je doet, voe­len hoe je staat, waar je balans ligt. Het is een nieu­we manier van obser­ve­ren wat mijn lijf doet. Leuk om te doen en inte­res­sant.

En naar nu blijkt ook nut­tig. Ik zing in een koor waar we de jaar­lijk­se stem­test moe­ten doen, even een check of je nog goed in het koor func­ti­o­neert. Nor­maal krijg ik altijd wat te horen over mijn hou­ding: ik houd mijn schou­ders te hoog, of leun ik teveel op één heup. Ik pro­beer wel goed te staan: mijn zang­le­ra­res heeft me o.a. geleerd mijn schou­ders laag te hou­den. Dat lukt alleen niet.

Deze keer pro­beer ik te gaan staan zoals we leer­den bij een bepaal­de Tai Chi oefe­ning: van onder­af je lijf ‘opbou­wen’. Je voe­ten, je enkels, je knie­ën, je bek­ken, je rug­gen­graat, je nek en je hoofd. Tij­dens het zin­gen check ik nog twee keer of ik het net zo doe als tij­dens de les. En of het toe­val is of niet, voor het eerst in jaren hoor ik geen enkel com­men­taar over mijn houding!

Foto: Rob Feber tij­dens Wereld Tai Chi Dag 2018, Apeldoorn

0 0 stemmen
Beoordeel artikel
Abonneer
Laat me weten als er
guest
0 Reacties
Inline reacties
Bekijk alle reacties
0
Wil je een reactie geven op dit artikel? Cool!x
Scroll to Top