Online Qigong met Lies & Ronald

Wat is jouw beweging, vandaag, deze minuut.
Open vriendelijke aandacht voor wat NU is.
Jij “leert” je lichaam geen nieuwe beweging.
Je geeft jouw lichaam de ruimte om te doen waar het goed in is, altijd gericht op herstel.
Lichaamswijsheid is nooit ver weg.

Enige jaren geleden maakte ik een overzicht van de valkuilen als je oefent zonder begeleiding. Daar loop ik opnieuw over na te denken nu Ronald en ik onze lessen via video’s bij jullie in huis brengen.

Masunaga, een Japanse shiatsu-professor, hecht een zo groot belang aan de juiste benadering van oefenen, dat hij daar een inleiding van zeker 45 pagina’s aan wijdt in zijn prachtige boek Shizuto Masunaga – Meridiaanoefeningen – Handboek voor het verbeteren en in balans brengen van je gezondheid.

Wat prijs ik me gelukkig dat ik al in de jaren 70 les kreeg van Kazunori Sasaki, één van zijn opvolgers, die tevens President was van de European Iokai Shiatsu Association. Deze leraar hoorde zelfs aan het andere einde van de oefenruimte of je forceerde. Dat ging mijn pet te boven, tot het tot me doordrong dat hij reageerde op je ademhaling.
Als je forceert, hoor je dat onmiddellijk aan het veranderende adempatroon.

Dit was mijn eerste kennismaking met een heel andere benadering van leren. Hij wakkerde mijn nieuwsgierigheid aan voor de Chinese visie op gezondheid. Een ontdekkingsreis die mij 40 jaar later nog altijd niet verveelt.

Van experimenteren in de jaren 70 naar wetenschappelijk verantwoorden

In de jaren 70 was er een grote bereidheid tot experimenteren met oosterse geneeswijzen. In Groningen kon ik kiezen uit een keur van Japanse en Chinese leraren. Als het meezat spraken ze net een beetje Engels. We accepteerden het gebrek aan uitleg of het soms abrupt in een andere houding gezet worden. We rommelden maar wat aan en hadden veel pret. Daar pluk ik al 40 jaar de vruchten van. Juist in het dagelijks bestaan. Ik ben soepeler dan veel leeftijdgenoten. Niet om op te scheppen, maar om aan te geven hoeveel bewegingsvrijheid ik nog steeds heb. Mijn doel: zelfs op mijn 100ste zelf mijn teennagels kunnen knippen.

De drie grootste cadeau’s:

  • mijn verandering van een verlegen onhandige twintiger naar een swingende zeventiger;
  • mijn groeiend vertrouwen in de wijsheid van mijn lijf;
  • en erom kunnen lachen als ik nu doe alsof ik nog twintig ben en vervolgens drie weken een stijve rug heb na een iets té ijverig aangepakte klus… Het komt wel goed, als ik maar naar de signalen luister…

Waarom dit meer persoonlijk verhaal?

Ik heb jarenlang geprobeerd om iedere zweem van oosterse mystiek uit te bannen. Dat betekent wetenschappelijk verantwoord – in westers erkende medische termen – uit kunnen leggen hoe Qigong en Tai Chi bijdragen aan je welzijn. Dat werd pas makkelijker rond het jaar 2000. Nieuwe, verfijndere onderzoekstechnieken brachten de relatie aan het licht tussen meridianen en bindweefsel, Chinees/Japanse geneeskunst en westerse geneeskunde. Wat was ik tevreden. Dit kan ons logisch denkende deel van ons brein beter volgen.

Toch groeide mijn ongemak. Want ik voelde aan dat ik hiermee het kind met het badwater weg dreigde te gooien. Masunaga schudde mij wakker. Hij durft te spreken over verbeeldend ademen en verbeeldend bewegen. Het geheel is zo veel meer dan de som der delen. Ook windt hij er geen doekjes om: dat kan je alleen zelf ontdekken door te doen.
Dat is Qi Gong: heilzame werking verworven door toewijding en oefening.

De lol van experimenteren versus de spanning van presteren

Zowel Ronald als ik kunnen het niet vaak genoeg zeggen: het oefenen zelf geeft plezier, want je blijft ontdekken. Laat je verrassen en je maakt hele nieuwe ervaringen mee. Als je dat één keer meemaakt wordt je alleen maar nieuwsgieriger. Qi Gong verveelt nooit.

Luisteren naar signalen van jouw lichaam en je lichaam blijkt hele verhalen te vertellen. Dit staat niet haaks op het volgen van een docent op een beeldscherm. Natuurlijk heb je het houvast van de uiterlijke beweging nodig.  Zie het online oefenen als een opstap naar het intens leren kennen van jouw unieke lichaams-ecosysteem. Masunaga spreekt van een vorm van dieper leren.

Verbeeldend bewegen en verbeeldende adem

Doordenkertje:
“Denken is waardevol en tegelijkertijd moet je niet denken dat dit jouw volle werkelijkheid benadert.”
Ons lichaam regelt geheel buiten ons bewustzijn om het grootste deel van alle noodzakelijke levensprocessen. Zaken waar je hoofd niet bij kan. Onze backoffice is vele malen groter dan de frontoffice. Richt je je alleen op de uiterlijk juiste beweging, dan laat je een groot deel van het helend vermogen van je lichaam ongebruikt.
Verbeelding en verbeeldend bewegen werken heel anders in je brein. Dan kan soms opeens onnodige spierspanning loslaten. Beeldende taal verbindt denken, emotie en intentie van bewegen.

Probeer het maar uit:
Je beweegt anders als je voorstelt dat je een opvliegende reiger bent, of als je je voorstelt dat je als een tevreden beer door het bos struint.

Helend bewegen

Ik kan me voorstellen dat je toch even achter de oren krabt. Daarom vul ik mijn introductie aan met wat Jon Kabat-Zinn zegt over helend bewegen:

“Helend Bewegen” is jouw creatieve ontdekkingstocht
in dat onbekende gebied tussen
te weinig doen, waardoor er niets kan veranderen en
teveel doen, waardoor je jouw lichaam forceert en nieuwe schade toebrengt.

Ben je nieuwsgierig geworden?

Mag ik dan voor de komende tijd deze aandachtspunten meegeven om vooral ook plezier te krijgen en/of te houden  in verbeeldend bewegen:

  • Blijf bloednieuwsgierig naar je eigen beweging;
  • Kom los van plaatjes hoe het zou moeten zijn;
  • Heb diep respect voor de grenzen die je lichaam aangeeft.

In deze tijd geven Ronald en ik wekelijks Qi Gong lessen live via Facebook. Zo kun je ons bezig zien en op een vrijblijvende manier kennis maken met – of verdieping geven aan je eigen lichaamsbewegingen.
Je bent welkom via onze Facebookpagina.