Jong geleerd is oud gedaan, ofwel: hoe zal het onderwijs er in 2032 uitzien? Zal mindfulness als vaardigheid gedoceerd worden? Staan de docenten met vriendelijke opmerkzaamheid voor de klas?
Ik hoop het. En nog mooier: met mij ook het domein Bewegen en Educatie van Hogeschool Windesheim. Dit domein leidt jongen mensen op tot vakleerkracht en ik mag met 2 andere docenten een plan opzetten om mindfulness in het curriculum van de docentenopleiding te implementeren. Ik ben mijn werkgever, Windesheim, zeer dankbaar voor deze geboden gelegenheid.
En … om dit beleid kracht bij te zetten mogen we informatie en kennis opdoen op een plek waar al veel gebeurt met betrekking tot mindfulness in het onderwijs.
We gaan in de voorjaarsvakantie naar Bridging the Hearts & Minds of Youth, een internationale conferentie in San Diego, met onderwerpen als (holistische) didactiek, voeding, speciaal onderwijs, de mindful dialoog, het cultiveren en ontwikkelen van moed en veerkracht, verschillende ontwikkelde programma’s voor in het klaslokaal, onderzoek, de relatie tot het verminderen van pesten en nog veel meer.
Vanaf nu dus eerst een programma voor onszelf opstellen en dan ná de conferentie, met alle nieuwe kennis en ideeën het plan maken. Wordt dus vervolgd.
Fantastisch toch?!
Zie voor meer informative over de conferentie: www.bridgingconference.org