In het kader van Social-Emotional Learning, worden in de US of A momenteel verschillende op mindfulness gebaseerde programma’s ontwikkeld voor kinderen van 4 t/m 18 én hun begeleiders.
Tijdens de conferentie in San Diego, “Bridging the hearts and minds of youth” – wat een mooie titel –  maakte ik kennis met een aantal onderzoeken die daar gaande zijn.

Onderzoek naar programma’s voor schooluitvallers, docenten (met digitale ondersteuning) en sportteams. Onderzoek  naar programma’s over de mindful dialoog: hoe laat je een klas praten over moeilijke kwesties? Onderzoek over mindful eten: wist u dat het lichaam niet 100% menselijk is? Een lichaam bestaat uit 1013 mensencellen + 1014 eencelligen (darmflora, en dergelijke); ofwel als je eet, voedt je niet alleen jezelf! Onderzoek naar antipest-methodes. En vooral veel onderzoek naar de effecten van mindfulness op het functioneren van ons brein.

Opvallend was dat onderzoek naar de effecten van mindfulness zich vooral toespitst op volwassenen. Opvallend was ook dat onderzoek naar kanker een 1000 maal hoger budget heeft dan onderzoek naar mindfulness.
Onderzoek naar het effect van mindfulness bij kinderen staat nog in de kinderschoenen, natuurlijk ook omdat pas de laatste jaren programma’s zijn ontwikkeld.
Wellicht gaan de genoemde verhoudingen nog verschuiven in de toekomst. Als we onze kinderen kunnen leren vriendelijke aandacht te cultiveren, zullen deze kinderen straks, als ze onderzoeker zijn, op een andere manier wetenschappelijk onderzoek doen.