Mindfulness verbetert gezondheidstoestand bij Type 2 Diabetes

Mindfulness verbetert gezondheidstoestand bij Type 2 Diabetes

Mindfulness en suikerziekte

Een MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) interventie is effectief in het verbeteren van de gezondheidstoestand en het verlagen van de frequentie van depressie bij mensen met type 2 diabetes (suikerziekte). Aldus een publicatie in het blad Diabetes Care.

Mechthild Hartmann, van de Universiteit van Heidelberg in Duitsland, en enkele collega’s, onderzochten het effect van een mindfulnesstraining op psychosociale stress, ontwikkeling van nefropathie (aangetaste nieren door de diabetes) en subjectief gezondheidswelbevinden van mensen met type 2 diabetes.

Patiënten werden willekeurig ingedeeld in een mindfulnessgroep (53 deelnemers) of een groep die de gebruikelijke behandeling kreeg (57 deelnemers).

Resultaten

De onderzoekers vonden dat, vergeleken met de controlegroep, er in de mindfulnessgroep minder depressiviteit voorkwam en een verbeterde gezondheidsstatus. Er was geen significant verschil in albuminurie, een indicator voor nefropathie.
Een hogere mate van stressreductie werd gemeten in de mindfulnessgroep. Alle resultaten bleven tot minimaal een jaar na de trainingsinterventie aanwezig, hetgeen zeer positief genoemd mag worden.

Conclusie

Mindfulness (MBSR intervention) zorgt voor een langdurige reductie in psychosociale stress bij type 2 diabetes.

Waarom is dit van belang?

Er is al een aantal jaren een grote toename van type 2 diabetes gaande. De aandoening is duidelijk leefstijlgerelateerd. Teveel, te vet en te zoet eten, te weinig bewegen en teveel stress zijn daarvan hoofd-aspecten.

En er speelt een negatieve spiraal een rol: mensen met diabetes type 2 zijn vaker depressief, waardoor ze sneller verkeerd eten en nóg minder bewegen. Daarbij lijkt het er steeds meer op dat stress an sich een voorname rol speelt in het ontstaan van diabetes type 2 alsmede complicaties van diabetes.

Het reduceren van stress heeft bij deze – steeds groter wordende – groep dus eigenlijk meerdere positieve effecten en is daarmee zowel voor de kwaliteit van leven van de patiënt als voor de maatschappij als geheel een zinvolle interventie.

Link naar een PDF van het artikel, of bekijk het artikel online.

Foto: Vinicius Amano on Unsplash

Over de auteur:

Ronald de Caluwé is Mindfulness- en Compassietrainer, T'ai Chi en Chi Kung docent en Lichaamsgericht Traumatherapeut i.o. Daarbij zen-beginner sinds eind jaren '80. In 2009 startte hij Relax More. Zie ook Ronald's persoonlijke pagina.

9 Comments

  1. Annemarije Sjoerdsma
    Annemarije Sjoerdsma 10 oktober 2018 om 16:35 - Antwoorden

    Rineke Wisman

  2. Juicy 11 oktober 2018 om 18:05 - Antwoorden

    Ik ben nu al bijna 5 maanden met mindfulness, eerst in training bij een GGZ-instelling en ik ben door blijven gaan met de oefeningen, maar de motivatie gaat sterk achteruit. Ik heb diabetes type 2 en ik voel me momenteel eerder slechter dan beter. Ik blijf de informele, maar ook de formele oefeningen doen. En toch…………

    • Ronald 12 oktober 2018 om 09:00 - Antwoorden

      Dag Juicy,
      Dank voor je reactie.
      Zo’n onderzoek als ik hier beschrijf is een resultaat uit meerdere deelnemers. Strikt genomen hoeft géén van de deelnemers het gemiddelde resultaat te hebben; er kunnen (en zullen) altijd slechtere resultaten zijn.
      Toch is dat wat mij betreft de makkelijke weg: jou bevindingen weg te redeneren.

      Ik kan niets zeggen over wat hier aan de hand is. Je vraagt dit ook niet, maar toch wil ik er iets over opmerken. Ik weet bijv. niet wat voor cursus je hebt gedaan. Er zijn nl. cursussen waar aanzienlijke aanpassingen zijn gedaan aan het oorspronkelijke programma en die zich tóch beroepen op de wetenschappelijke resultaten.

      Ik bied zelf altijd nazorg, in die zin dat ik mensen uitnodig contact met mij op te nemen wanneer er ná de training (ik noem het geen cursus) dingen gebeuren die het moeilijk maken te blijven oefenen.
      Ik kan je dus aanraden contact op te nemen met je trainer.

      Samen kunnen jullie je beoefening en reacties op wat er gebeurt, bespreken.
      De kans is groot dat dat maakt dat je met meer mildheid en hernieuwde interesse verder kunt oefenen.

      Ik wens je daarbij succes!

      • Juicy 12 oktober 2018 om 12:23 - Antwoorden

        Hallo Ronald, eerdaags heb ik een terugkomdag van de training en ik zal dit ook zeker aankaarten, hoor. Ik denk dat ik gewoon op een terugval zit en dat demotiveert me enigszins, heel vervelend, maar ja. Toch blijf ik de oefeningen wel doen, al vind ik het af en toe loodzwaar. Maar ik ga het zeker bespreken. In ieder geval bedankt dat ik even de ruimte hier had om het kwijt te kunnen en ik ben ook blij met je reactie.

        • Ronald 12 oktober 2018 om 14:37 - Antwoorden

          Heel goed Juicy (hoe is je echte naam eigenlijk?)!

          Ik gebruik niet voor niets een op een golf surfend mannetje als beeld voor mindfulness: het gaat op en neer, er zullen altijd wel dipjes blijven.
          Net als de in- en de uitademing.

          Met mindfulness zouden die dipjes wél hanteerbaar moeten blijven…

          Hartelijke groet,
          Ronald

  3. Juicy 19 oktober 2018 om 15:56 - Antwoorden

    Hallo Ronald, sorry dat ik nu pas reageer. Als je het niet erg vindt, laat ik in het midden wat mijn echte naam is, ik heb namelijk een niet veel voorkomende naam en vanwege de herkenbaarheid laat ik me Juicy noemen. Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik ben zo bang geworden voor depressies en lusteloosheid, de motivatie om de oefeningen te blijven doen is bij een dip dan best moeilijk op te brengen. Maar om juist niet in een depressie te raken is er weer wel motivatie. Lastig uit te leggen. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Maar ik sta er wel even bij stil en dat is ook wel wat waard. Bedankt, groetjes, Juicy

    • Ronald 22 oktober 2018 om 10:20 - Antwoorden

      Dag Juicy,
      Volgens mij noemen we dat een paradox. Ik denk dat je gebaat bent met een contactmoment met je mindfulnesstrainer.
      We zijn gewend zaken onder controle te hebben. Dit veroorzaakt kramp. Mindfulness gaat over 1) bewust zijn van die kramp, 2) vertrouwen hebben en er niet op in gaan, hetgeen leidt tot 3) minder controleren en meer vrijheid.
      Maar dat wil niet zeggen dat dit niet eng kan zijn.
      Hoe kan niets doen nu zorgen dat er iets gebeurt?
      … Toch ligt daar de sleutel.
      Het alternatief ken je helaas maar al te goed…

      Goed weekend en tot schrijfs!

  4. Juicy 11 december 2018 om 14:01 - Antwoorden

    Hallo Ronald, inmiddels zijn we al maanden verder, het gaat redelijk goed met me, ik had dus wekenlang een flinke dip, maar ik ben in de zomer bewust veel buiten geweest(vitamine D). Ik heb ergens ook een knop om weten te zetten en ben gaan afvallen(bewust goed gaan eten, zelfs meer gaan eten), inmiddels al zo’n 15 kilo en ik hoef geen insuline meer te spuiten. On top of all ook aan fitness gaan doen, bevalt goed. Mijn mindfulnessoefeningen ook blijven doen, al moet ik eerlijk bekennen niet meer zo fanatiek als eerst. Ik doe dagelijks 10 minuten bewegingsmeditatie, dat bevalt me het beste, heel soms een bodycan en een ademhalingsmeditatie. Maar ik merk dat ik ook voldoening haal uit 5 keer per week sporten. Ik ben nog bij de terugkeerbijeenkomst geweest van de training, heb het ook voorgelegd en daar werd ook wel hetzelfde gezegd als jij hier zei.

  5. Ronald 11 december 2018 om 20:31 - Antwoorden

    Dag Juicy,
    Leuk weer wat van je te lezen en fijn dat het positief is.
    Respect! 15 kilo eraf en een heel stuk gezonder!
    Al te fanatiek mindfulness beoefenen riekt ook weer naar “kramp”, dus blij dat je er een beetje speels mee om kunt gaan.

    Doucement en graag tot een volgende keer!!

Geef een reactie