Mindfulness / MBSR – Trainen in aandacht

De golven zijn niet tegen te houden,
maar je kunt wel leren surfen.

Stress

Relax More - Mindfulness / MBSRAls mens hebben we in meer of mindere mate allemaal last van stress en onprettige ervaringen. Dit is afhankelijk van onze persoonlijke eigenschappen en omstandigheden.

Het probleem is dat we veel met onze aandacht ergens anders zijn, in plaats van in het hier en nu. We zijn onbewust bezig met wat er allemaal zou kunnen gebeuren en hebben meestal weerstand ten opzichte van onprettige ervaringen. Hierdoor kan stress en ongemak ontstaan.

MBSR: Mindfulness trainen

Mindfulness leert ons de aandacht te trainen door met een open en nieuwsgierige blik te kijken en aanvaarden wat er hier en nu is. Welke gedachten heb ik? Hoe is mijn stemming? Wat voel ik in mijn lijf?

Het gevolg is dat er steeds meer ruimte ontstaat ten opzichte van deze ervaringen en we stress en ongemak op een natuurlijke manier kunnen beantwoorden.

De training

De mindfulnesstraining is in de VS ontwikkeld door dr. Jon Kabat-Zinn onder de naam Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR). Kabat-Zinn ontwikkelde een programma van 8 maal 2,5 uur waarin het begrip aandacht centraal staat. Diverse technieken worden geoefend, en de deelnemers krijgen MP3’s om thuis te oefenen.

Mindfulness is buitengewoon praktisch, zinvol en toepasbaar in het dagelijks leven. Inmiddels hebben wereldwijd tienduizenden mensen deze training gevolgd en zijn de positieve effecten ervan wetenschappelijk aangetoond. Meer over deze onderzoeken is in ons blog te lezen.

Effecten van mindfulness / MBSR

Mindfulness helpt bij depressie, bekijk de uitzending op EenVandaag
Mindfulness helpt bij depressie, bekijk de uitzending op EenVandaag

Mensen met (werk)stress worden zich er steeds bewuster van hoe de stress hen beïnvloedt. Zij leren minder vanuit automatische reacties te handelen. De stress en bijkomende lichamelijke klachten nemen hierdoor af.

Mensen die chronisch pijn hebben en moe zijn, leren beter leven met hun beperkingen, zodat er meer ruimte in hun leven komt voor andere dingen. Deelnemers met depressieve klachten en mensen met angsten leren helder in het moment te zijn. Zij leren adequater hun klachten te hanteren.

Voor wie?

Het 8-weeks programma is echter niet alleen bedoeld voor mensen met klachten. Voor de meesten van ons geldt dat wij grote delen van de dag op de automatische piloot functioneren. Mindfulness geeft je de controle terug en laat je met humor en mildheid naar jezelf kijken! Een effectieve methode om gezonder te leren omgaan met stress, pijn, moeheid, burn-out, ziekte en andere gezondheidsklachten.

Aan het eind van de training heb je voldoende bagage om mindfulness op jouw wijze in je leven te integreren.

Het leven ontvouwt zich in momenten. De helende kracht van mindfulness ligt in het leven van ieder van die momenten zo goed als we kunnen, erkennen zoals het is en open voor wat er vervolgens komt, in het volgende NU.
Jon Kabat-Zinn

Om je ervaring te blijven voeden kun je na de training deelnemen aan lessen Tai Chi en Chi Kung, bij uitstek aandachtige bewegingsdisciplines. Je kunt ook je beoefening verdiepen door na de achtweekse vervolgtraining Compassie te doen.

Onze trainers Ronald de Caluwé en Fred Dijk rondden resp. in 2009 en 2013 de opleiding tot officieel erkend docent Mindfulness/MBSR (categorie 1 VMBN) af aan het IVM en verzorgen het MBSR programma bij Relax More.

 

Volgende pagina, met info over kosten en andere praktische zaken >>
Of download onze folder of de VMBN folder