De golven zijn niet tegen te houden,
maar je kunt wel leren surfen.

Stress

Relax More - Mindfulness / MBSR - Aandachttraining in ApeldoornAls mens hebben we in meer of mindere mate allemaal last van stress en onprettige ervaringen. Dit is afhankelijk van onze persoonlijke eigenschappen en omstandigheden.

Het probleem is dat we veel met onze aandacht ergens anders zijn, in plaats van in het hier en nu. We zijn onbewust bezig met wat er allemaal zou kunnen gebeuren en hebben meestal weerstand ten opzichte van onprettige ervaringen. Hierdoor kan stress en ongemak ontstaan.

MBSR: Al 10 jaar Mindfulness in Apeldoorn

Mindfulness leert ons de aandacht te trainen door met een open en nieuwsgierige blik te kijken en aanvaarden wat er hier en nu is. Welke gedachten heb ik? Hoe is mijn stemming? Wat voel ik in mijn lijf?

Het gevolg is dat er steeds meer ruimte ontstaat ten opzichte van deze ervaringen en we stress en ongemak op een natuurlijke manier kunnen beantwoorden.

De training

Mindfulness is dus buitengewoon praktisch, zinvol en toepasbaar in het dagelijks leven. Inmiddels hebben wereldwijd tienduizenden mensen deze training gevolgd en zijn de positieve effecten ervan wetenschappelijk aangetoond. Meer over deze onderzoeken is in ons blog te lezen.
Bij Relax More kunt u op twee manieren deze krachtige training volgen:

9-weeks programma

De mindfulnesstraining is in de VS ontwikkeld door dr. Jon Kabat-Zinn onder de naam Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR). Kabat-Zinn ontwikkelde een programma waarin het begrip aandacht centraal staat. Dit programma, dat zijn waarde bewezen heeft, wordt door Relax More verzorgd in Apeldoorn. Diverse technieken worden geoefend, en de deelnemers krijgen MP3’s om thuis te oefenen.

De eerstvolgende 9-weekse training start maandagmiddag 20 januari,
steeds van 13.15 uur tot 15.45 uur.
Alle data:

  • 20 en 27 januari 2020
  • 3, 10 en 17 februari,
  • 2 en 30 maart
  • 6 en 13 april
  • de oefendag is op maandag 16 maart, van 10 tot ca. 15.30 uur
  • deze training wordt gegeven door Ronald de Caluwé, in onze zaal aan het Jean Monnetpark 43, 7336 BB Apeldoorn (route)

5-daagse intensive

Deze intensieve training van 1 week is bedoeld voor mensen voor wie het lastig is om 9 weken lang een dagdeel of avond vrij te maken voor een standaard mindfulnesstraining. Het programma is helemaal gelijk aan de 9-weekse mindfulnesstraining /MBSR. Het bestaat dus uit totaal 10 dagdelen, maar dan in één week, inclusief een oefen-/stiltedag.

Het voordeel van een intensiever programma is dat je je er helemaal in onderdompelt, en na een week genoeg handvatten hebt om op een gezondere manier met stress om te gaan.

De data voor een volgende 5-daagse intensive training zijn binnenkort bekend.
Abonneer u op de nieuwsbrief (onderaan deze pagina) om op de hoogte te blijven.

De training is van groot belang voor mij geweest. Ik heb zoveel geleerd, over mezelf, nieuwe inzichten gekregen over eerdere gebeurtenissen, en hoe het zover is gekomen tot de toestand waar ik in was, toen ik met de training begon.
Ik wil je heel erg hartelijk bedanken voor alles wat je me hebt gegeven met deze training!

Henny

Ik wist al veel over mindfulness en had er al een aantal boeken over gelezen, dus had een beetje het idee dat ik niet zoveel meer kon leren. Ik heb geleerd dat écht zelf doen een wezenlijk verschil maakt. Het gaat over oefenen en niet over begrijpen.

Miriam

Het was erg prettig om het oefenwerk thuisgestuurd te krijgen toen ik een keer ziek was. Toen Ronald me ook nog belde om me bij te praten en te horen hoe het met oefenen ging, gaf dat helemaal het gevoel dat ik ‘bij was’ toen ik er de volgende keer weer was.

Jeannette

Ik dank je voor de mindfulnesstraining die ik van je heb mogen ontvangen, en voor de bijzondere wijze waarop jij de training hebt gegeven.
Oordeelloos en respectvol heb je me gewezen op de mogelijkheden die er zijn. Met gevoel en interesse in mijn persoon heb je mogelijke valkuilen geduid en me richting gegeven.

Martin

Ik heb op een zeer prettige manier kennis gemaakt met mildheid. Grote dank aan de niet-zweverige trainer!

Mart

Ik liep al meer dan een jaar bij een haptonoom met forse pijnklachten in mijn lichaam, die tegelijk met m’n burn-out opgekomen zijn. Nu, na 8 weken Mindfulness, ben ik pijnvrij!

Frank

Op deze pagina vind je nog meer deelnemerservaringen…

Na de training

Om je ervaring te blijven voeden kun je na de training deelnemen aan lessen Tai Chi en Qigong, bij uitstek aandachtige bewegingsdisciplines. Je kunt ook je beoefening verdiepen door na een 9-weeks- of 5-daags MBSR-programma deel te nemen aan opfrismomenten in de vorm van oefenochtenden of -avonden of stiltedagen.

En het is helemaal geen gek idee om nógmaals een mindfulnesstraining te volgen, en dan voor half geld, zie het kopje Kosten op de volgende pagina.
Tot slot noemen we nog de prachtige en krachtige verdiepende Compassietraining om te doen ná de mindfulnesstraining.

Je leest meer tips over blijven oefenen of weer opfrissen in dit blog.

  1. Mindfulness opent de ogen, compassie opent het hart.
  2. Mindfulness richt zich meer op het accepteren van de ervaring, compassie meer op het zorgen voor degene die ervaart.
  3. Mindfulness vraagt “wat ervaar ik nu?”, compassie vraagt “waar heb ik nu behoefte aan?”
  4. Mindfulness nodigt uit om op een vriendelijke manier ongemak te ervaren, compassie nodigt je uit vriendelijk voor jezelf te zijn wanneer er ongemak is.

Beide benaderingen zijn belangrijk. Samen geven ze wijsheid aan onze respons. 

Voor wie?

Het 9-weeks programma is echter niet alleen bedoeld voor mensen met klachten. Voor de meesten van ons geldt dat wij grote delen van de dag op de automatische piloot functioneren. Mindfulness geeft je de controle terug en laat je met humor en mildheid naar jezelf kijken! Een effectieve methode om gezonder te leren omgaan met stress, pijn, moeheid, burn-out, depressiviteit, chronische ziekte en andere gezondheidsklachten.

Januari 2019 hield ik een spreekbeurt over de toepassing en bruikbaarheid van Mindfulness in de palliatieve fase van ziekte voor mensen die hiermee te maken hebben en hun naasten. Hieronder kun je luisteren naar een interview dat ik voordien gaf bij RTV Apeldoorn.

  • Relax More - Mindfulness voor artsen

Mindfulness voor artsen

Ik kreeg eens een nieuwsbrief doorgestuurd van een bekende (bedankt, Ton!) Het was de HealthDirect, een van de nieuwsbrieven van Elsevier. In dit nummer stond een column van neuroloog Wil Hoefnagels over mindfulness. Ik geef [...]

  • Relax More - Mind-fool-ness

Mind-fool-ness

Niet iedereen weet hoe je mindfulness schrijft. Soms zie je het met twee l'en (mindfullness) of met twee l'en en een s (mindfullnes). Dat geeft niet, ik moest zelf in het begin nog wel eens [...]

Aan het eind van de training heb je voldoende bagage om mindfulness op jouw wijze in je leven te integreren.

Het leven ontvouwt zich in momenten. De helende kracht van mindfulness ligt in het leven van ieder van die momenten zo goed als we kunnen, erkennen zoals het is en open voor wat er vervolgens komt, in het volgende NU.
Jon Kabat-Zinn

Om je ervaring te blijven voeden kun je na de training deelnemen aan lessen Tai Chi en Qigong, bij uitstek aandachtige bewegingsdisciplines. Je kunt ook je beoefening verdiepen door na de 9-weekse MBSR deel te nemen aan oefenochtenden of stiltedagen, of door de vervolgtraining Compassie te doen.

Door wie?

Trainer Ronald de Caluwé rondde in 2009 de opleiding tot officieel erkend docent Mindfulness/MBSR (categorie 1 VMBN) af aan het Instituut voor Mindfulness (IVM) en verzorgt inmiddels al 10 jaar het MBSR programma bij Relax More in Apeldoorn.

VMBN logo Categorie 1

Tot dit moment:

0
MBSR groepen
0
Deelnemers

Nadere vragen?

Bel of mail gerust! Mocht je belangstelling hebben maar van mening zijn dat je nu nog te druk bent, lees dan dit blogje eens ;) .