De golven zijn niet tegen te houden,
maar je kunt wel leren surfen.

Stress

Relax More - Mindfulness / MBSR - Aandachttraining in ApeldoornAls mens hebben we in meer of mindere mate allemaal last van stress en onprettige ervaringen. Dit is afhankelijk van onze persoonlijke eigenschappen en omstandigheden.

Het probleem is dat we veel met onze aandacht ergens anders zijn, in plaats van in het hier en nu. We zijn onbewust bezig met wat er allemaal zou kunnen gebeuren en hebben meestal weerstand ten opzichte van onprettige ervaringen. Hierdoor kan stress en ongemak ontstaan.

MBSR: Mindfulness in Apeldoorn

Mindfulness leert ons de aandacht te trainen door met een open en nieuwsgierige blik te kijken en aanvaarden wat er hier en nu is. Welke gedachten heb ik? Hoe is mijn stemming? Wat voel ik in mijn lijf?

Het gevolg is dat er steeds meer ruimte ontstaat ten opzichte van deze ervaringen en we stress en ongemak op een natuurlijke manier kunnen beantwoorden.

De training

Mindfulness is buitengewoon praktisch, zinvol en toepasbaar in het dagelijks leven. Inmiddels hebben wereldwijd tienduizenden mensen deze training gevolgd en zijn de positieve effecten ervan wetenschappelijk aangetoond. Meer over deze onderzoeken is in ons blog te lezen.
Bij Relax More kunt u op twee manieren deze krachtige training volgen:

8-weeks programma

De mindfulnesstraining is in de VS ontwikkeld door dr. Jon Kabat-Zinn onder de naam Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR). Kabat-Zinn ontwikkelde een programma van 8 maal 2,5 uur waarin het begrip aandacht centraal staat. Dit programma, dat zijn waarde bewezen heeft, wordt door Relax More verzorgd in Apeldoorn. Diverse technieken worden geoefend, en de deelnemers krijgen MP3’s om thuis te oefenen.

5-daagse intensive

Deze intensieve training van 1 week is bedoeld voor mensen voor wie het lastig is om 8 weken lang een dagdeel of avond vrij te maken voor een standaard mindfulnesstraining. Het programma is helemaal gelijk aan de 8-weekse mindfulnesstraining /MBSR. Het bestaat dus uit totaal 10 dagdelen, maar dan in één week, inclusief een oefen-/stiltedag.

Het voordeel van een intensief programma is dat je je er helemaal in onderdompelt, en na een week genoeg handvatten hebt om op een gezondere manier met stress om te gaan.

Effecten van mindfulness / MBSR

Mindfulness helpt bij depressie, bekijk de uitzending op EenVandaag, vanaf 20 min. 15 sec.

Mensen met (werk)stress worden zich er steeds bewuster van hoe de stress hen beïnvloedt. Zij leren minder vanuit automatische reacties te handelen. De stress en bijkomende lichamelijke klachten nemen hierdoor af.
Mensen die chronisch pijn hebben en moe zijn, leren beter leven met hun beperkingen, zodat er meer ruimte in hun leven komt voor andere dingen. Deelnemers met depressieve klachten en mensen met angsten leren helder in het moment te zijn. Zij leren adequater hun klachten te hanteren.

De eerstvolgende Mindfulnesstraining in
Apeldoorn start woensdag 22 mei

data    |    inschrijven

Na de training

Om je ervaring te blijven voeden kun je na de training deelnemen aan lessen Tai Chi en Qigong, bij uitstek aandachtige bewegingsdisciplines. Je kunt ook je beoefening verdiepen door na een 8-weeks- of 5-daags MBSR-programma deel te nemen aan opfrismomenten in de vorm van oefenochtenden of -avonden of stiltedagen.

En het is helemaal geen gek idee om nógmaals een mindfulnesstraining te volgen, en dan voor half geld, zie het kopje Kosten op de volgende pagina.
Tot slot noemen we nog de prachtige en krachtige verdiepende Compassietraining om te doen ná de mindfulnesstraining.

Je leest meer tips over blijven oefenen of weer opfrissen in dit blog.

  1. Mindfulness opent de ogen, compassie opent het hart.
  2. Mindfulness richt zich meer op het accepteren van de ervaring, compassie meer op het zorgen voor degene die ervaart.
  3. Mindfulness vraagt “wat ervaar ik nu?”, compassie vraagt “waar heb ik nu behoefte aan?”
  4. Mindfulness nodigt uit om op een vriendelijke manier ongemak te ervaren, compassie nodigt je uit vriendelijk voor jezelf te zijn wanneer er ongemak is.

Beide benaderingen zijn belangrijk. Samen geven ze wijsheid aan onze respons. 

Voor wie?

Het 8-weeks programma is echter niet alleen bedoeld voor mensen met klachten. Voor de meesten van ons geldt dat wij grote delen van de dag op de automatische piloot functioneren. Mindfulness geeft je de controle terug en laat je met humor en mildheid naar jezelf kijken! Een effectieve methode om gezonder te leren omgaan met stress, pijn, moeheid, burn-out, depressiviteit, chronische ziekte en andere gezondheidsklachten.

Januari 2019 hield ik een spreekbeurt over de toepassing en bruikbaarheid van Mindfulness in de palliatieve fase van ziekte voor mensen die hiermee te maken hebben en hun naasten. Hieronder kun je luisteren naar een interview dat ik voordien gaf bij RTV Apeldoorn.

Aan het eind van de training heb je voldoende bagage om mindfulness op jouw wijze in je leven te integreren.

Het leven ontvouwt zich in momenten. De helende kracht van mindfulness ligt in het leven van ieder van die momenten zo goed als we kunnen, erkennen zoals het is en open voor wat er vervolgens komt, in het volgende NU.
Jon Kabat-Zinn

Om je ervaring te blijven voeden kun je na de training deelnemen aan lessen Tai Chi en Qigong, bij uitstek aandachtige bewegingsdisciplines. Je kunt ook je beoefening verdiepen door na de achtweekse MBSR deel te nemen aan oefenochtenden of stiltedagen, of door de vervolgtraining Compassie te doen.

Door wie?

Onze trainer Ronald de Caluwé rondde in 2009 de opleiding tot officieel erkend docent Mindfulness/MBSR (categorie 1 VMBN) af aan het Instituut voor Mindfulness (IVM) en verzorgt inmiddels al 10 jaar het MBSR programma bij Relax More in Apeldoorn.

Tot dit moment:

0
MBSR groepen
0
Deelnemers

Wanneer?

Kijk voor de startdata van het eerstvolgende 8-weekse standaard- of 5-daagse intensive programma in onze agenda. Mocht je belangstelling hebben maar van mening zijn dat je nu nog te druk bent, lees dan dit blogje eens ;) .
Nadere vragen? Bel of mail gerust!

Volgende pagina, met info over kosten en andere praktische zaken >>
Of download onze folder of de VMBN folder