Qigong – Bouwen aan innerlijke kracht en energie

Een milde weg naar meer balans en veerkracht voor lichaam en geest, een leven lang.

Home » Qigong – Bouwen aan innerlijke kracht en energie

Qigong in Zutphen

Relax More - Tai Chi of Qigong proberen?

Qigong (voorheen Chi Kung) betekent ‘cultivatie van vitale energie’. Het wordt ook wel eens Chinese yoga genoemd.

In de lessen ligt de nadruk op het contact met het lichaam, de Qi en natuurlijke biologische cycli. De lessen zijn gebaseerd op een aantal oude oefensystemen, sommige meer verstild, andere dynamischer en meer bewegend in de ruimte. Ze voeren naar een diepere ontspanning, en reguleren stress. Immuniteit en vitaliteit wordt ondersteund.

Relax More - Tai Chi of Qigong proberen?

Op een aandachtige manier het lichaam en de principes van bewegen verkennen. Leren voelen hoe je stemming zich weerspiegelt in je lichaamshouding en omgekeerd. Inzien hoe chronische spanning en bewegingspatronen zich in het lichaam genesteld hebben.

Op een interessante, leuke en gezonde manier je gewrichten en spieren soepeler maken, je coördinatie en balans verbeteren en je energieniveau herstellen.

Geschikt voor iedereen, ongeacht conditie en leeftijd.

Eeuwenoud en herontdekt door de wetenschap

Qigong vormt een belangrijk onderdeel van de Chinese geneeskundige en martiale tradities. Voor gezonde mensen biedt het een mogelijkheid om die gezondheid te behouden en versterken. Zieken kunnen met Qigong stap voor stap hun vitaliteit herwinnen. Jonge mensen kunnen hun kracht ermee leren beheersen en richting geven. Ouderen houden met Qigong contact met jeugdige veerkracht. 

In onze vergrijzende samenleving blijken Tai Chi en Qigong een van de meest effectieve methoden voor het behoud van geestelijk en lichamelijk welzijn.

En dat is hard nodig in deze tijd.
Lees bijvoorbeeld onderstaande verhalen:

De lessen

Ronald de Caluwé geeft momenteel geen les. Later dit jaar starten mogelijk lessen in Zutphen. Privélessen zijn eventueel mogelijk, neem hiervoor contact op.

Een compleet systeem voor energiemanagement

Binnen de Qigong traditie zijn er tal van richtingen en interpretaties. Eén van de meest oorspronkelijk stijlen is Zhan Zhuang Qigong, vertaald als ‘pole standing’ en vrij vertaald als ‘staan als een boom’. De training bestaat eruit om eerst voor kortere, en later voor langere tijd, in verschillende houdingen te blijven staan. Hoewel dit te eenvoudig lijkt om waar te zijn, blijkt het een fascinerende en opmerkelijk effectieve manier om weerstand en gezondheid te versterken.

Zhan Zhuang (spreek uit als ‘dzan dzuang’ [mandarijn] of ‘dzjam dzjong’ [kantonees]) is een compleet systeem voor energie-management. In staande Qigong komen gezondheidsoefening, martiale kunst en lichaamsbewustwording samen. Het is de kunst van de batterij opladen.

Staande Qigong

Staande Qigong is het fundament van een befaamde martiale traditie: Da Cheng Chuan (“De grote voleinding”). Een andere naam voor deze traditie is Yiquan (body-mind [of intentie]-boksen).

Yiquan gebruikt geen vormen om technieken aan te leren. We hanteren een uniek leerproces waar de student kennis maakt met lichaamsmechanica, krachtgeneratie en het ontwikkelen van intuïtie.
Er wordt veel geoefend op ‘lichaamsgewaarwording’. Het aanvoelen van het lichaam en de spieren via visualisatie en Yi (intentie).

Bij Yiquan gaat het niet om technieken maar vooral om het doorgronden van principes.

Yiquan of Da Cheng Chuan is een tamelijk jonge traditie, rond 1928 ontstaan uit het werk van Grootmeester Wang Xiang-Zhai.

In Da Cheng Chuan training vinden alle martiale bewegingen en toepassingen hun basis in staande Qigong. Stilte in beweging, beweging in stilte. Er zijn zeven onderdelen van de Da Cheng Chuan training. De training is niet lineair, van A naar Z, opgebouwd, maar cyclisch. Elk trainingsonderdeel komt op den duur weer aan bod, maar iedere volgende keer met meer verdieping. Net als andere martiale tradities kan Da Cheng Chuan op te duur uitgroeien tot een fascinerende levenslange studie.

Zeven trainingsonderdelen

  • Zhan Zhuang Qigong: De beoefening van omschreven staande, zittende en liggende houdingen ter versterking van de interne lichaamsstructuur.
  • Shi Li. Letterlijk ‘power testing’. Het door middel van langzame beweging van de armen en bovenlichaam testen van de herwonnen interne structuur.
  • Zhou Bu. Looptraining, de equivalent van Shi Li, maar nu voor de benen. Balans en stabiliteit kunnen ook tijdens iedere loopbeweging bewaard blijven.
  • Fa Jin of Fa Li. Letterlijk ‘explosie kracht’. Oorspronkelijk een belangrijk onderdeel van de martiale training, nu technieken ter verbetering van lichaamscontrole en reactievermogen.
  • Tui Shou. Letterlijk ‘pushing hands’ of ‘circling hands’. Partneroefeningen om in de praktijk te testen hoe met druk en weerstand om te gaan.
  • Shi Zhan. De martiale toepassingen van al het bovenstaande. Soms wordt hier ook Shi Sheng (stem/adem training) bij gerekend.
  • Jian Wu. Het zich eigen maken van alle trainingsonderdelen, zodat ze als een tweede natuur worden.

In onze Qigong lessen besteden we vooral aandacht aan de eerste drie onderdelen: Zhan Zhuang, Shi Li en Zhou Bu.
Daarnaast is er altijd aandacht voor een zorgvuldige opwarming of verzachting van het lichaam en beoefenen we regelmatig de klassieke Acht Brokaten, een krachtige en heilzame serie ‘interne strekkingen’.

Met dank aan www.stilldynamics.org.

Lijn van leraren

Iedere oosterse meditatie- en/of martiale traditie kent een lineage, een lijn van leraren die vaak vele honderden jaren en soms tot duizenden jaren terug gaat. In het geval van bijv. het Zenboeddhisme zijn 86 generaties leraren te traceren, tot aan de historische Boeddha zelf, bijna 500 v.C.

De Zhan Zhuang lijn is nog vrij kort en makkelijk op deze pagina weer te geven:

Relax More - Lijn van leraren

De grondlegger van Zhan Zhuang Qigong in zijn huidige vorm en de overkoepelende Da Cheng Chuan was meester Wang Xiang-Zhai, een befaamde beoefenaar van de krijgskunsten (1885-1963). Hij liet zien hoe stabiliteit, kracht en reactievermogen getraind kunnen worden door stil te staan. Qigong bestaat uit vele scholen en stijlen. Het is een zich nog steeds ontwikkelende gezondheidsleer en -beoefening. Vandaar dat de Zhan Zhuang lineage nog vrij kort is.

Relax More - Lijn van leraren 1

Professor Yu Yong-Nian (1920-2013) was een leerling van meester Wang. Als medicus introduceerde hij in de vijftiger jaren de Zhan Zhuang Qigong in Chinese ziekenhuizen. Professor Yu haalde de Zhan Zhuang uit de sfeer van de martiale kunsten en maakte het geschikt voor gebruik voor gezondheid en revalidatie.

Relax More - Lijn van leraren 2

Diens leerling, meester Lam Kam-Chuen, afkomstig uit Hong Kong, woont in London en introduceerde Zhan Zhuang in het westen. Van zijn hand verschenen een serie boeken over dit onderwerp: The Way of Energy, The Way of Healing, The Way of Power, Everyday Qigong en Walking Qigong.

Relax More - Lijn van leraren 3

Peter den Dekker was een senior leerling van sifu Lam Kam-Chuen. Peter onderwijst Zhan Zhuang Qigong en Da Cheng Chuan in Nederland en een aantal andere Europese landen. Hij is de schrijver van het prachtige The Dynamics of Standing Still.

Ronald de Caluwé traint een aantal jaren bij Peter den Dekker in Amsterdam en Haarlem. In 2012 kreeg hij van Peter den Dekker toestemming om zelf lessen te gaan geven.

Met dank aan www.stilldynamics.org

Ervaringen van deelnemers

Waarom Tai Chi en Qigong belangrijk zijn in de hedendaagse drukte, zie je in dit korte en krachtige filmpje.

Scroll to Top