Sociale media & Relax More

Table Of Contents

Relax More is niet meer actief op sociale media

Een aantal jaar hobbelde ik mee met het idee dat sociale media goed waren voor Relax More en een bijdrage leveren aan bezoekers aan de site en deelnemers aan lessen en trainingen. Dat schuurde eigenlijk al lange tijd met mijn wens om niet mee te werken aan het businessmodel van – vooral – Google en Facebook.

Niet te rijmen

Immers: als mindfulness- of aandachttrainer kan ik eigenlijk niet verantwoorden dat ik de winst van bedrijven met een dubieuze missie verhoog: bedrijven wiens missie het is om onze aandacht zo lang mogelijk vast te houden, ons daarvoor te manipuleren, om ons zoveel mogelijk advertenties voor te schotelen en zo veel geld te verdienen. En die bedrijven zijn zo bedreven in het manipuleren dat veel gebruikers dit voor lief nemen en zelfs symptomen van verslaving vertonen.

Overigens denk ik dat sociale media wél goede dingen gedaan hebben en nog steeds doen. Bijvoorbeeld mensen met elkaar in contact brengen, onder andere in de coronatijd. Ook hebben zij een positieve rol gespeeld in een aantal belangrijke gebeurtenissen, zoals de Arabische lente in 2010.

Deze dingen kunnen echter net zo goed (zelfs beter!) met een ander en minder pervers businessmodel.

Boeiende bronnen

Al een tijdje volg ik het nieuws rond online privacy en veiligheid. Recente bronnen die de moeite waard zijn om te lezen of bekijken, zijn:

De knoop doorgehakt

Dus dan schuurt dat een tijdje… En ik zag ook geen pieken in websitebezoek of meer deelnemers als ik actiever was op Facebook of LinkedIn, of posts plaatste op Google. Het kostte eigenlijk alleen maar tijd.

Eind oktober 2020 besloot ik mijn sociale media accounts van Facebook, LinkedIn en Google te deactiveren. Pinterest en Twitter heb ik helemaal verwijderd. Vandaar dat je me vanaf nu weer meer lezend en schrijvend aan zult treffen…

In London weten ze er wel weg mee...

Adverteren op Google doe ik ook niet meer (reden 1, reden 2). Ik optimaliseer uiteraard wél de webpagina’s voor zoekmachines, zodat de site goed in de organische zoekresultaten blijft presteren.

En toen ik toch bezig was, heb ik ook besloten Google Analytics te stoppen en op een 100% privacy-vriendelijk alternatief over te stappen. Dus is er ook geen verplichting en reden meer om een cookie-vraag aan bezoekers te stellen.

Relax More gebruikt 100% privacy-vriendelijke statistieken

Overweeg je ook Simple Analytics te gebruiken?
Doe dat via deze link, dan krijg je een maand gratis (en ik ook)!

Meer weten?

Lees zelf bovenstaande bronnen. Hieronder vind je nog de trailer van The Social Dilemma en een afbeelding van de achterkant van het boek van Lanier, dat kort zijn tien argumenten opsomt, die hij zo mooi in zijn boek onderbouwt.

Voor meer algemene info over veilig gebruik van je computer, accounts, wachtwoorden en internet is het boek “Ik weet je wachtwoord” van Daniël Verlaan helder, praktisch en goed leesbaar.

Tien argumenten om je sociale media-accounts nu meteen te verwijderen. Door Jaron Lanier.

Nu we het toch over de media hebben…

Journalistiek heeft al een aantal jaren mijn interesse. Ik probeer de keuzes die gemaakt worden te begrijpen, maar dat lukt me niet zo goed. Het lijkt allemaal te gaan over de waan van de dag en de grotere context wordt amper belicht. Er is een begrijpelijke- maar niet behulpzame pre-occupatie met slecht nieuws, zowel in de dagbladen als op tv.

De grootste lawaaimakers krijgen veel aandacht in de media, factchecken is er amper bij. Wanneer heb je een journalist aan Thierry Baudet een kritische vraag horen stellen? Als een hoofdredacteur in een praatprogramma te gast is, hoor ik geen echte visie op verslaggeving of op de belangrijke rol van de media bij onze informatievoorziening.

Voor de goede orde: ik vind mezelf niet wereldvreemd, kijk naar het journaal, en ook wel een actualiteitenprogramma, maar veel minder dan voorheen. Een goed artikel met uitdieping van een onderwerp is voor mijn gevoel een veel interessantere en beter besteedde tijd.

Enkele lezenswaardige artikelen over journalistiek en onze nieuwsvoorziening:

Ik las een tijdje geleden een quote:
“Als je het nieuws niet volgt, ben je niet geïnformeerd. Als je het nieuws wél volgt, ben je verkeerd geïnformeerd”. Zo ver zou ik niet willen gaan, maar een kritische blik kan geen kwaad. Iets kritischer dan nu mag best.

Scroll to Top