Sociale media

Relax More is niet meer actief op sociale media.

Meehobbelen

Een aantal jaar hobbelde ik mee met het idee dat sociale media goed waren voor Relax More en een bijdrage leveren aan bezoekers aan de site en deelnemers aan lessen en trainingen. Dat schuurde eigenlijk al lange tijd met mijn wens om niet mee te werken aan het businessmodel van – vooral – Google en Facebook.

Niet te rijmen

Immers: als mindfulness- of aandachttrainer kan ik eigenlijk niet verantwoorden dat ik de winst van bedrijven met een dubieuze missie verhoog: bedrijven wiens missie het is om onze aandacht zo lang mogelijk vast te houden, ons daarvoor te manipuleren, om ons zoveel mogelijk advertenties voor te schotelen en zo veel geld te verdienen. En die bedrijven zijn zo bedreven in het manipuleren dat veel gebruikers dit voor lief nemen en zelfs symptomen van verslaving vertonen.

Overigens denk ik dat sociale media wél goede dingen gedaan hebben, bijvoorbeeld mensen met elkaar in contact hebben gebracht of een positieve rol hebben gespeeld in een aantal belangrijke gebeurtenissen, bijv. de Arabische lente.

Ook in de coronatijd hebben sociale media mensen geholpen met elkaar in contact te blijven.

Deze dingen kunnen echter net zo goed (zelfs beter!) met een ander en minder pervers businessmodel.

Boeiende bronnen

Al een tijdje volg ik het nieuws rond online privacy en veiligheid. Recente bronnen die de moeite waard zijn om te lezen of bekijken, zijn:

De knoop doorgehakt

Dus dan schuurt dat een tijdje… En ik zag ook geen pieken in websitebezoek of meer deelnemers als ik actiever was op Facebook of LinkedIn, of posts plaatste op Google. Het kostte eigenlijk alleen maar tijd.

Eind oktober 2020 besloot ik mijn sociale media accounts van Facebook, LinkedIn en Google te deactiveren. Pinterest en Twitter heb ik helemaal verwijderd. Vandaar dat je me vanaf nu weer meer lezend en schrijvend aan zult treffen…

Adverteren op Google doe ik ook niet meer. Ik optimaliseer uiteraard wél de webpagina’s voor zoekmachines, zodat de site goed in de organische zoekresultaten blijft presteren.

Meer weten?

Lees zelf bovenstaande bronnen. Hieronder vind je nog de trailer van The Social Dilemma en een afbeelding van de achterkant van het boek van Lanier, dat kort zijn tien argumenten opsomt, die hij zo mooi in zijn boek onderbouwt.

Tien argumenten om je sociale media-accounts nu meteen te verwijderen. Door Jaron Lanier.
Scroll to Top