Home » Sociale media & Relax More

Sociale media & Relax More

Beleid rond sociale media van Relax More
Foto: William Hook on Unsplash

Relax More is niet meer actief op sociale media

Een aantal jaar hobbelde ik mee met het idee dat sociale media goed waren voor Relax More en een bijdrage leveren aan bezoekers aan de site en deelnemers aan lessen en trainingen. Dat schuurde eigenlijk al lange tijd met mijn wens om niet mee te werken aan het businessmodel van – vooral – Google en Facebook.

Niet te rijmen

Immers: als mindfulness- of aandachttrainer kan ik eigenlijk niet verantwoorden dat ik de winst van bedrijven met een dubieuze missie verhoog: bedrijven wiens missie het is om onze aandacht zo lang mogelijk vast te houden, ons daarvoor te manipuleren, om ons zoveel mogelijk advertenties voor te schotelen en zo veel geld te verdienen. En die bedrijven zijn zo bedreven in het manipuleren dat veel gebruikers dit voor lief nemen en zelfs symptomen van verslaving vertonen.

Zoals hoogleraar Computerbeveiliging Bart Jacobs zegt: “Facebook is van huis uit een commercieel plundernetwerk, gemaakt om zijn gebruikers te manipuleren en op die manier geld te verdienen. Mensen worden blootgesteld aan alle oplichters ter wereld. Is dat sociaal?”

Overigens denk ik dat sociale media wél goede dingen gedaan hebben en nog steeds doen. Bijvoorbeeld mensen met elkaar in contact brengen, onder andere in de coronatijd. Ook hebben zij een positieve rol gespeeld in een aantal belangrijke gebeurtenissen, zoals de Arabische lente in 2010.

Deze dingen kunnen echter net zo goed (zelfs beter!) met een ander en minder pervers businessmodel.

The best minds of my generation are thinking about how to make people click on ads.

Oud-medewerker van Facebook

De knoop doorgehakt

Dus dan schuurt dat een tijdje… Ik zag daarnaast ook geen pieken in websitebezoek of meer deelnemers als ik actiever was op Facebook of LinkedIn, of posts plaatste op Google. Het kostte eigenlijk alleen maar tijd. Dus…

Eind oktober 2020 besloot ik mijn sociale media accounts van Facebook, LinkedIn en Google te deactiveren. Pinterest en Twitter heb ik gelijk helemaal verwijderd. Facebook inmiddels ook, ook mijn bedrijfspagina. Vandaar dat je me vanaf nu weer meer lezend en schrijvend aan zult treffen…

Adverteren op Google doe ik ook niet meer (reden 1, reden 2). Ik optimaliseer uiteraard wél de webpagina’s voor zoekmachines, zodat de site goed in de organische zoekresultaten blijft presteren.

En toen ik toch bezig was, heb ik ook besloten Google Analytics te stoppen en op een 100% privacy-vriendelijk alternatief over te stappen. Dus is er ook geen verplichting en reden meer om een cookie-vraag aan bezoekers te stellen.

In London weten ze er wel weg mee...

Privacyvriendelijke statistieken, het kan!

Met Simple Analytics. Simple Analytics is een eenvoudig Google Analytics alternatief. Eén dashboard om direct te zien hoeveel bezoekers er op je website komen, waar ze vandaan komen en wat ze doen als ze er eenmaal zijn. Zonder cookies. Zonder stalking.

Relax More gebruikt 100% privacy-vriendelijke statistieken

Overweeg je ook Simple Analytics te gebruiken?
Doe dat via deze link, dan krijg je een maand gratis (en ik ook)!

Oei, dan nu de gevolgen

Hou je vast: er waren helemaal géén negatieve gevolgen, alleen maar positieve. Minder afleiding, meer rust, meer tijd om te besteden aan zinvolle dingen. Lanier heeft helemaal gelijk in zijn boek, zie hieronder.

Minder sociale media = minder eenzaamheid, angst en depressie

Uit recent onderzoek blijkt dat het verminderen van het gebruik van sociale media tot maximaal 30 minuten per dag kan leiden tot aanzienlijk minder eenzaamheid, angst, depressie en FOMO (Fear of Missing Out). Deelnemers die het gebruik van sociale media beperkten, hadden een optimistischer kijk op het leven en zagen hun toekomst rooskleuriger in.

Boeiende bronnen

Al een tijdje volg ik het nieuws rond online privacy en veiligheid. Recente bronnen die de moeite waard zijn om te lezen of bekijken, zijn:

Meer weten?

Lees zelf bovenstaande bronnen. Hieronder vind je nog de trailer van The Social Dilemma en een afbeelding van de achterkant van het boek van Lanier, dat kort zijn tien argumenten opsomt, die hij zo mooi in zijn boek onderbouwt.

Voor meer algemene info over veilig gebruik van je computer, accounts, wachtwoorden en internet is het boek “Ik weet je wachtwoord” van Daniël Verlaan helder, praktisch en goed leesbaar.

Tien argumenten om je sociale media-accounts nu meteen te verwijderen. Door Jaron Lanier.

Nu we het toch over de media hebben…

Journalistiek heeft al een aantal jaren mijn interesse. Ik probeer de keuzes die gemaakt worden te begrijpen, maar dat lukt me niet zo goed. Het lijkt allemaal te gaan over de waan van de dag en de grotere context wordt amper belicht. Er is een begrijpelijke- maar niet behulpzame pre-occupatie met slecht nieuws, zowel in de dagbladen als op tv.

De grootste lawaaimakers krijgen veel aandacht in de media, factchecken is er amper bij. Wanneer heb je een journalist aan Thierry Baudet een kritische vraag horen stellen? Als een hoofdredacteur in een praatprogramma te gast is, hoor ik geen echte visie op verslaggeving of op de belangrijke rol van de media bij onze informatievoorziening.

Voor de goede orde: ik vind mezelf niet wereldvreemd, kijk naar het journaal, en ook wel een actualiteitenprogramma, maar veel minder dan voorheen. Een goed artikel met uitdieping van een onderwerp is voor mijn gevoel een veel interessantere en beter besteedde tijd.

Enkele lezenswaardige artikelen over journalistiek en onze nieuwsvoorziening:

Ik las een tijdje geleden een quote:
“Als je het nieuws niet volgt, ben je niet geïnformeerd. Als je het nieuws wél volgt, ben je verkeerd geïnformeerd”. Zo ver zou ik niet willen gaan, maar een kritische blik kan geen kwaad. Iets kritischer dan nu mag best.

En laten we de smartphone niet vergeten, als apparaat dat al deze bagger aan ons overbrengt

Nu de smartphone volwassen is geworden, is het een goed moment om zijn invloed op het welzijn van kinderen te beoordelen. Het bewijs is overweldigend: smartphones en sociale media vormen een groot gevaar voor de mentale gezondheid van tieners.

Nederlandse kinderen brengen meer tijd door op hun scherm dan ooit tevoren. Scholieren zitten gemiddeld vijf uur (!) per dag op hun smartphone. Ruim de helft van de kinderen tussen de 9 en 13 jaar vindt zichzelf telefoonverslaafd.

Er is eigenlijk geen reden om aan te nemen dat dat bij volwassenen anders is, behalve deze: kinder- en tienerbreinen zijn nog in ontwikkeling en moeten daarom eigenlijk des te meer beschermd worden.

Scroll naar boven