Tai Chi als leerproces en meditatie in beweging

Tai Chi als leerproces en meditatie in beweging

Martin Saposnick is al heel lang student van Grootmeester William C. C. Chen, wiens Tai Chi stijl wij beoefenen. Ik kreeg toestemming van Martin om enkele aantekeningen van hem te vertalen.

Tai Chi heeft veel voordelen

Er zijn veel voordelen aan het beoefenen van de vloeiende Tai Chi vorm. Het beoefenen van de vorm helpt de beoefenaars aan een betere balans, verbetert de ademhaling en de lichaamscoördinatie.

Wanneer Tai Chi beoefenaars naar een meer gevorderd niveau gaan, zullen ze ook meer voordelen, buiten de hierboven genoemde, ervaren. De gevorderde vorm leert beoefenaars om meer energie te focussen op de chi. Als de vorm verder ontwikkeld is en de energiestroom gericht, kan er een soort van bewegende meditatievorm ontstaan.

Les nemen

De basis Tai Chi vorm van 60 bewegingen van Grootmeester William C. C. Chen kan geleerd worden tijdens lessen en eventueel met gebruikmaking van boeken en DVD’s, hoewel het aangeraden wordt om je door een gevorderd student, leraar of meester te laten beoordelen en corrigeren.

Beginselen van de gevorderde bewegingen

Deze bewegingen dienen aangeleerd te worden onder begeleiding van een gevorderd leraar of meester. Het aanleren van deze bewegingen vergt persoonlijk onderricht en correctie.

Bij de gevorderde bewegingen wordt de aandacht gericht op body mechanics*, ademen en het ontspannen van specifieke lichaamsdelen tijdens de wind-up* of pre-actie fase, en hoe dit alles gecoördineerd wordt om de energie te laten stromen tijdens de actie-fase.

Inleiding tot de gevorderde bewegingen

Het nu volgende vraagt begeleiding van een gevorderd leraar of meester, om zeker te zijn dat het lichaam klaar is voor de beweging door een energie-pad zonder blokkades, zodat de energiestroom zo onbelemmerd mogelijk kan vloeien.

  1. Ten alle tijden…
    1. dien je geworteld te zijn
    2. dient het onderste deel van de ribbenkast te voelen alsof het zinkt en verbonden is met de boog van de voet… ook de schouderbladen voelen alsof zij zinken
    3. zijn de oksels open zodat de ellebogen weg van het lichaam zijn (Meester Chen refereert bij deze positie altijd aan een Chihuahua die onder iedere oksel zit)
  2. Pre-actie of winding up* fase
    1. adem uit als je je voet neerzet
    2. de grote teen gaat omhoog wanneer je uitademt
    3. de vastus medialis spieren (aan de binnenzijde van de bovenbenen) zijn ontspannen, zodat je flexibel bent om te draaien, een belangrijk onderdeel van deze fase
    4. de duim en wijsvinger ‘wind up’ en prepareren voor de actie-fase
    5. de schouders zijn ontspannen
    6. je armen voelen alsof ze drijven in water
    7. ‘draai je denken om’: hoe meer energie nodig is, des te meer moet je ontspannen. Dit kan contra-intuïtief klinken maar is essentieel!
    8. bij weerstand, slaan of duwen dient ontspanning steeds voorop te staan
  3. Actie-fase
    1. duim en wijsvinger draaien in
    2. adem in tijdens de actie
    3. de grote teen gaat neerwaarts bij de beweging
    4. er is een punt op de triceps, ongeveer 5 cm van de elleboog, dat extra aandacht verdient. Meester Chen noemt dit de “air lift”
    5. er is ook een aandachtspunt bovenaan de ribbenkast, dat Meester Chen het Commandocentrum noemt
    6. de “air lift” beweegt in samenhang met het Commandocentrum
    7. deze punten hebben ook een directe relatie met de duim en wijsvinger, alsmede met de grote teen, terwijl deze steeds dieper wortelt en indraait; en dit geheel maakt dat de energie draait in zodat de kracht als het ware omhoog plopt.

* Over deze onderwerpen, die typisch voor de stijl van Grootmeester Chen zijn, verschijnen t.z.t. verdere schrijfsels op dit weblog.

Dank aan de bereidheid van Martin Saposnick (al 50 jaar student bij Meester Chen) om zijn verhaal te delen!
Heeft u zin om een proefles te doen?

It’s my interpretation of what Master Chen has taught me, particularly in our private sessions.

Over de auteur:

Ronald de Caluwé is Mindfulness- en Compassietrainer, T'ai Chi en Chi Kung docent en Lichaamsgericht Traumatherapeut i.o. Daarbij zen-beginner sinds eind jaren '80. In 2009 startte hij Relax More. Zie ook Ronald's persoonlijke pagina.

Geef een reactie