Tai Chi Zwaardvorm

Tai Chi Zwaardvorm

Door |2018-08-23T16:44:50+00:0023 augustus 2018|Categorieën: Tai Chi en Chi Kung|Tags: , , , , , , , |0 Reacties

Komend najaar starten we een nieuwe Tai Chi les, namelijk zwaardvorm. Bewegen met een zwaard is een prachtige verbreding én verdieping van je Tai Chi beoefening.

Het zwaard is een authentiek Chinees wapen, waarmee al heel lang Tai Chi vormen worden beoefend. Het zwaard geeft een andere dynamiek aan de beweging, werkt soms als een ‘vergrootglas’ voor je leerdoelen en kan zich ook heel mooi gedragen als een verlengstuk van je lichaam.

Leer de mentale concentratie, de dynamische actie en de vloeiende bewegingen van deze prachtige vorm.

Grootmeester Laura Stone

We trainen de zwaardvorm van Grootmeester William C. C. Chen, wiens stijl wij ook beoefenen in de reguliere Tai Chi lessen, waar we de handvorm oefenen. Deelnemers zullen de stijl van Grootmeester Chen herkennen in deze vorm, hoewel de vorm iets dynamischer is en losser overkomt. Daarbij is het een heel prettig te trainen vorm, waarbij iedere beweging zijn eigen coördinatie en aandachtspunten heeft, zodat de zwaardvorm met precisie uitgevoerd kan worden.

Ik beoefen nu zelf ruim zes jaar deze zwaardvorm, zowel rechtsom (de ‘gewone’ beweegrichting) als linksom. Ik heb zelf mogen ervaren hoe het gebruik van het zwaard extra kracht en verfijning aan de normale Tai Chi bewegingen geeft en hoe het zwaard je helpt in het beter vinden van balans en gronding.

Na de vakantie starten we dus met deze zwaardvorm-lessen, op de maandagochtenden, om de twee weken. Combineer het met een uurtje Chi Kung voordien, dan heb je een ideale warm-up én work-out (om maar eens in populaire termen te spreken).

De langzame, zachte en vriendelijke bewegingen van Tai Chi Chuan zijn als de golven van de oceaan. Ze rollen aan en vervloeien weer en brengen zo een ononderbroken stroom van energie voort.

Grootmeester William C. C. Chen

Heb je nadere vragen, neem dan gerust contact op. Wil je weten of jouw Tai Chi ervaring voldoende is om deel te kunnen nemen aan deze les, stuur me dan ook een bericht. Als we elkaar kennen, kan ik je snel een antwoord geven, indien je nieuw bent bij mijn lessen, dan is het misschien handig om even kennis te maken.

Het maximum aantal deelnemers aan deze les is 6.
Je hoeft geen eigen zwaard te bezitten om deel te kunnen nemen.

Over de auteur:

Ronald de Caluwé is Mindfulness- en Compassietrainer, T'ai Chi en Chi Kung docent en Lichaamsgericht Traumatherapeut i.o. Daarbij zen-beginner sinds eind jaren '80.In 2009 startte hij Relax More. Zie ook Ronald's persoonlijke pagina.

Geef een reactie

Pin It on Pinterest

Share This