Weer een mooi verhaal van Qigong cursist Heleen gekregen. Dank je wel, Heleen!

Relax More - These feet are made for walkin’Langzaam zoek ik in de boekenrijen van de bibliotheek. In één van de boekenkasten van de bibliotheek staat het boek “Wandel je wijzer: stad en natuur als coach” van Aat van der Harst. Het boek bevat informatie, foto’s, gedichten en reiservaringen. De boodschap van Van der Harst is dat wandelen je inzichten kan geven en ondersteuning kan geven bij de genezing van geestelijke en lichamelijke pijn. Het menselijk lichaam en de menselijke geest zijn volgens hem afgestemd op wandelen: These feet are made for walkin’.

Wandelen met aandacht

Het boek staat vol suggesties om het wandelen extra interessant te maken. Van der Harst beschrijft onder andere thema-wandelingen en wandelingen bij verschillende weertypen. Volgens hem is het niet nodig om ver te reizen of te lopen om de omgeving te beleven. Dit sluit aan bij mijn beleving dat er dichtbij al veel te zien is. Als ik ga wandelen met “buurhond” Storm, zie ik de  kastanjebomen, esdoorns, meidoorns en krentenboompjes. Nog veel meer dan ik gaat hond Storm op in de omgeving: hij springt bij mooi weer in de beek, snuffelt aan bijna elk grassprietje en jaagt eenden de stuipen op het lijf.

Wandelen en gezondheid

In het boek verwijst Van der Harst naar het werk van Rainer Brämer, een Duitse natuur-socioloog die onderzoek doet naar allerlei aspecten van het wandelen. Volgens Rainer Brämer is wandelen goed voor de afweer en de stofwisseling. Ook verwijst Aart van der Harst naar het boek “Loop je zorgen uit je lijf” van Thom Hartmann. Ik citeer uit het boek van Van de Harst:

Hartmann stelt vast dat bij het lopen beide hersenhelften gelijktijdig en in gelijke mate worden gestimuleerd. … Daardoor kunnen de hersenen negatieve gedachtenpatronen oplossen die zijn ontstaan als gevolg van stress of traumatische ervaringen.

Wandelen en Qigong

De rustige bewegingen van het wandelen en de staande bewegingen van Qigong lijken op elkaar: ze horen beide tot bewegingen die mensen al duizenden jaren maken. Beide activiteiten lijken het vermogen te hebben om lichamelijke en geestelijke pijn en spanning te verlichten, ook pijn en spanning die zich soms bijna letterlijk heeft vastgezet in het lichaam.

Op die manier kunnen Qigong, wandelen, maar waarschijnlijk ook andere bewegingen die met aandacht uitgevoerd kunnen worden, zoals dansen, zwemmen of fietsen, bijdragen ons welzijn en onze gezondheid. Dat wil niet zeggen dat de ziekenhuizen dicht kunnen en wandelen hét medicijn is, dat alles kan oplossen. Maar ik ben in elk geval wel geïnspireerd door het boek om vaker te voet op ontdekkingsreis te gaan.

Boek: “Wandel je wijzer; Stad en natuur als coach”, Aat van der Harst, ISBN 9789025902155

Foto: Ben Hartley on Unsplash