onderwijs

Wat is er met de mens gebeurd?

Door |Categorieën: Inspiratie|Tags: , , , , |

Ik vond een oud boekje in de kast - nog van mijn opleiding tot docent lichamelijke opvoeding. De toenmalig psychologiedocent had de durf om ons, 19-jarige ongeleide projectielen, het boekje Wat is er met de mens gebeurd? (1959)  van Han Fortmann (1912-1970) voor te schotelen. Kom [...]

Making Mindfulness Stick!

Door |Categorieën: Verhalen|Tags: , , , , , |

Hoe zorgen we ervoor dat mindfulness niet over een paar jaar afgedaan wordt als hype? Dat is de vraag waar Christopher Williard, een Amerikaanse kinderarts, zich mee bezighoudt. Tijdens een zeer inspirerende workshop ontvouwde hij een strategisch holistisch model dat kan dienen om mindfulness vanuit een stevige basis een vaste [...]

Mindfulness in het onderwijs – onderzoek

Door |Categorieën: Kinderen en jongeren|Tags: , , , , |

In het kader van Social-Emotional Learning, worden in de US of A momenteel verschillende op mindfulness gebaseerde programma's ontwikkeld voor kinderen van 4 t/m 18 én hun begeleiders. Tijdens de conferentie in San Diego, "Bridging the hearts and minds of youth" - wat een mooie titel [...]

21st century skills

Door |Categorieën: Kinderen en jongeren|Tags: , , , , |

Het onderwijs in Nederland zal veranderen. Dat geeft niets, het is misschien wel spannend of zelfs eng, maar alles verandert. De maatschappij verandert, dus ons onderwijs ook. Het onderwijs zal zich, naar het zich nu laat aanzien, gaan richten op de zogenaamde 21st century skills. De [...]

Mindfulness in het Onderwijs!

Door |Categorieën: Kinderen en jongeren|Tags: , , , , |

Jong geleerd is oud gedaan, ofwel: hoe zal het onderwijs er in 2032 uitzien? Zal mindfulness als vaardigheid gedoceerd worden? Staan de docenten met vriendelijke opmerkzaamheid voor de klas? Ik hoop het. En nog mooier: met mij ook het domein Bewegen en Educatie van Hogeschool Windesheim. [...]