Home » Veerkracht en vitaliteit – Integrale gezondheid

Veerkracht en vitaliteit – Integrale gezondheidszorg

Lichaam, geest, voeding en rust,
verbondenheid en inspiratie.

Steeds meer prikkels

We werken harder-, bewegen minder-, kijken meer naar beeldschermen-, voelen ons slechter en zijn zwaarder en ongezonder dan ooit. Allemaal vormen van stress, voor onze geest én ons lichaam. Het aantal prikkels dat we per dag moeten verwerken is volgens wetenschappers groter dan een Neanderthaler destijds in één jaar te verwerken kreeg.

Er is iets fundamenteel mis met onze leefstijl. We hebben niet geleerd hoe we met de verworvenheden van de moderne beschaving om moeten gaan en we verwaarlozen onze geest. Aan activiteiten geen gebrek, aan rust wel. Het natuurlijke ritme van het leven is verstoord.

Chronische stress

De definitie van chronische stress is niet eenduidig. Chronische stress, het woord zegt het al, is stress die lang aanhoudt of aangehouden heeft. Het activiteitenniveau was te lang te hoog. De rusttijd te kort. Vanuit de ervaring die ik met de vele mindfulness– en compassietrainingen en persoonlijke begeleidingen die ik heb mogen doen ben ik (chronische) stress als een continuüm of glijdende schaal gaan zien.

Hierbij speelt draagkracht een rol. Hoe sterk is je gestel, hoeveel energie heb je, hoeveel hulpbronnen zijn er, hoe heb je in de loop van je leven geleerd met uitdagingen om te gaan. Daarnaast is natuurlijk ook de draaglast van belang. Wat komt er op je pad? Verlies, ziekte, ouderdom, tegenslagen, we gaan het allemaal meemaken, dat is zeker. Misschien komen er meerdere uitdagende zaken tegelijk op je pad. Dan is er ineens een heel grote draaglast.

Wanneer de draaglast te hoog is in relatie tot de draagkracht, dan moeten alle zeilen bij om de balans te bewaren. En daar is een grens aan. Voor iedereen.

Het grootste gezondheidsprobleem van deze tijd

Iedere vorm van chronische stress gaat op den duur klachten veroorzaken. Soms geleidelijk aan, waarbij je de gelegenheid hebt aanpassingen te doen aan je leefstijl, zodat je niet ‘afbrandt’. Vaker gaat het sluipend. Doordat er onvoldoende rust is, is er geen tijd voor bezinning en het maken van gezonde keuzes. Dan is de cirkel rond en is het een kwestie van tijd voor het systeem het begeeft.

Stress is niet trouw zijn aan jezelf.
Mary Burmeister

Het aantal mensen dat stressgerelateerde aandoeningen zoals burn-out, overspannenheid en depressie heeft is enorm en stijgt nog steeds. Steeds meer wetenschappelijk onderzoek toont aan dat chronische stress een negatief effect heeft op ons welbevinden, onze algehele gezondheid en weerstand tegen ziekten.

Lees wat er zoal in de kranten stond over chronische stress

Een kleine selectie kwalitatief goede krantenartikelen* van de afgelopen periode:

* Het kan zijn dat bepaalde artikelen achter een zogenaamde ‘betaalmuur’ zitten. Dit is afhankelijk van het aantal artikelen van betreffende krant die je zonder abonnement per maand kunt lezen.

Op de hoogte blijven? Abonneer je op de nieuwsbrief, onderaan de pagina.

Wat is gezondheid?

Gezondheid is in de loop van de geschiedenis geleidelijk van definitie veranderd  – van de vier humores die in balans moesten zijn van Hippocrates,  via het ‘tot bloei komen’ (eudaimonia) van Aristoteles tot de afwezigheid van ziekte die eind negentiende eeuw opgang deed. Vanaf 1948 domineerde de definitie die Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) uitdraagt, van gezondheid als ‘een toestand van volledig lichamelijk, mentaal en sociaal welzijn, en niet enkel de afwezigheid van ziekte of gebreken’. 

Dat woord ‘volledig’ maakt gezondheid tot een onhaalbaar ideaal, vonden de Nederlandse arts Machteld Huber en haar vakgenoten; en het idee van een toestand, iets statisch, was ook nogal misleidend. Want is een mens niet juist altijd in beweging, is gezondheid niet meer een proces, een voortdurend zoeken naar balans? Zo destilleerde Huber een nieuwe definitie van gezondheid: ‘het vermogen je aan te passen en je eigen regie te voeren in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van het leven’. Veerkracht staat daarin centraal.

Voor Huber en haar volgers in de Positieve Gezondheid is niet de afwezigheid van ziekte het doel, maar een betekenisvol leven. (Lees ook dit artikel over Huber op De Correspondent.)

Wat kun je eraan doen?

We kunnen de klok niet terug draaien. We zullen echt een manier moeten vinden om gezonder met de vele prikkels en verleidingen om te gaan dan we nu doen. Bij Relax More in Zutphen hebben we veel ervaring in het oefenen en trainen van gezond omgaan met chronische stress. Van lichte klachten tot ernstig beperkend en/of post-traumatisch.

Sleutelwoorden zijn: bewustwording, mildheid, beweging.

In al onze activiteiten spelen deze sleutelwoorden een sleutelrol. Zo hebben we al heel veel mensen geholpen weer in balans te komen én te blijven.

En er is meer…

Naast de trainingen, lessen en sessies die we verzorgen in Zutphen, houden we een uitgebreid en nog steeds groeiend weblog bij, leggen we een aantal belangrijke begrippen uit in ons kenniscentrum Relaxicon en vullen we maandelijks een nieuwsbrief.

Stress?
Dat kan ik er nu even niet bij hebben…

Deelnemer Mindfulnesstraining 😉

Scroll to Top