Thema’s in de Veerkrachttraining

Iedere dag een ander thema,
met compassievol lichaamswerk als rode draad.

Inleiding

Tijdens de trainingsdagen van de Veerkrachttraining is er iedere keer een thema. Gedurende alle trainingsdagen is het hoofdthema eigenlijk compassievol lichaamswerk. Dit loopt dus als een rode draad door alle trainingsdagen heen. Op iedere dag wordt daaraan op een andere manier invulling gegeven, via een dagthema.

Hieronder geef ik per dagthema een korte omschrijving en schets ik wat je mag verwachten bij het betreffende thema. Dat is niet keihard in steen gebeiteld, maar kan veranderen al naar gelang het verloop van de dag. Bij een Veerkrachttraining hoort natuurlijk geen rigide houding ten aanzien van thema of programma!
Onderaan de pagina vind je een aanmeldformulier.

Compassievol lichaamswerk?

Ja. Dat is waar ik me in de loop van de jaren in heb ontwikkeld. Over mijn pad op dit gebied kun je hier meer lezen. Ik zal hieronder mijn samengevatte conclusies na dertig jaar ervaring met body-mind- en mind-body-disciplines 😳, zoals je mindfulness, compassie, Tai Chi en Qigong best mag noemen, beschrijven.

S.v.p. wat minder strengheid

Als er iets is dat we met z’n allen zouden mogen leren, dan is het dat we minder streng zouden mogen zijn voor onszelf. Tijdens de mindfulnesstraining zijn deelnemers streng tegen zichzelf als ze afdwalen; in de compassietraining zijn deelnemers streng tegen zichzelf als ze niet mild zijn (echt waar); in de Tai Chi les doet men hard zijn best om te verzachten; in de Qigong les spannen deelnemers zich in om te ontspannen.

En daar blijft het niet bij. Patronen hebben de eigenschap om zich te herhalen op diepere lagen. Dan ontdekken we regelmatig in een mindfulness-les dat een deelnemer extra streng is op zichzelf omdat hij of zij zo streng en dat niet zou moeten.

Ik noem het meestal strengheid, anderen vinden het hardheid, zelfkritiek of een overactieve innerlijke criticus. Het komt op hetzelfde neer: een gebrek aan zelfcompassie.

Begripvol zijn voor jezelf

Zeggen tegen jezelf dat je minder streng moet zijn, is meer van hetzelfde. Inzicht krijgen in waarom je eigenlijk streng bent, en zo het ‘probleem’ bij de wortel onderzoeken, is intelligenter. En dan doe je ontdekkingen die te maken hebben met de dagthema’s in de Veerkrachttraining. Zo kan het loslaten van patronen van hardheid een begin of vervolg krijgen. Verzachting krijgt een kans, op fysiek én mentaal niveau. Vastgehouden spanning en geblokkeerde energie kunnen weer gaan stromen.

Niet voor watjes

Misschien klinkt bovenstaande als iets voor softies of geitenwollensokkendragers. Ik heb echter vaak genoeg gezien bij deelnemers én zelf ervaren dat verzachten en het werkelijk voelen wat er te voelen valt, iets is voor mensen die de realiteit onder ogen durven komen. Het vraagt lef en vertrouwen dat het mag en kan, dat verzachten en minder streng worden, en dat daar juist kracht (veerkracht!) uit voortkomt.

Dan kan minder streng worden en verzachting echt compassioneel lichaamswerk worden.
Wat het trouwens ook vraagt is een ervaren begeleider, met o.a. een getraind waarnemingsvermogen.

Ik zal nu per dagthema een aantal onderdelen of aandachtspunten beschrijven.

Thema Mindful bewegen

Wanneer we oefeningen doen op het gebied van mindful bewegen, dan trainen we ons lichaamsbewustzijn (onze interoceptie) en krijgen we stapje voor stapje meer inzicht in lichaamspatronen. Door de vertraging kunnen we ook beter onze grenzen leren waarnemen.

In de begeleiding is veel aandacht voor fysieke verzachting. We roeren onderwerpen als fascia, bindweefsel, gewrichten en spierontspanning aan. We gaan deze dag een compassievolle bodyscan doen en veel beweegoefeningen. Ik geef regelmatig tips en trucs op maat om je aandacht op het goede spoor te leiden.

Thema De stilte als vriend

Aan de ene kant verlangen veel mensen naar stilte; maar als het dan stil is, komt soms onrust naar boven of spelen ineens herinneringen een verstorende rol. Hoe komt het eigenlijk dat stilte soms zo lastig is? En hoe ga je daar dan mee om?
Op deze dag hebben we aandacht voor hoe je jezelf op een compassievolle manier kunt ondersteunen om stil te zijn. Ik geef je hiervoor een aantal ankers en we gaan oefenen om hiermee te stiller te worden. Hopelijk ga je dan stapje voor stapje ervaren dat de stilte een vriend is die je nooit verraadt (een quote van Confucius).

Thema Mediteren bij burn-out en stress

Op deze themadag zal ik uitleg geven over de werking van ons zenuwstelsel en hoe dit onze reacties op stress en dreiging verklaart. We gaan hier mee oefenen en richten ons daarbij op meer begrip hebben voor jezelf en het doorbreken van de cirkel van stress en zelfkritiek.
Een dag gevuld met compassievolle lichaamsbeweging, geleide meditaties en kennisdeling.

Thema Compassie oefenen

Op deze themadag onderzoeken we wat compassie is en wat valkuilen zijn. We oefenen met de verschillende stappen die je kunt toepassen in het compassievoller worden. Geleide meditaties, stille meditaties en bewegende meditaties, compassie kan altijd geoefend worden.

Thema Zijn wie je bent

Je bent wie je bent. En toch zijn we soms niet wie we zijn… Dan zijn er blokkades of oude overtuigingen die maken dat we onszelf niet trouw zijn en iemand anders proberen te zijn. En er zijn meer factoren van invloed op ons zelfbeeld. De Boeddhistische traditie heeft hier mooie inzichten bij te dragen. Op deze dag gaan we daar compassievol onderzoek naar doen en oefenen.

Thema Allemaal mensen

We denken vaak dat we de enigen zijn met de problemen die we hebben. In zekere zin is dat ook zo. Toch is er niemand die geen problemen heeft of die geen lijden kent, zoals Boeddhisten het zeggen. Op deze dag gaan we onze compassie-beoefening verder verdiepen en daarnaast kennis maken met gelijkmoedigheid.

Thema van kracht naar veerkracht

In een maatschappij waar vooral op prestatie en resultaat wordt gestuurd, verliezen veel mensen het contact met de natuurlijke flow van de dingen. We gaan dan op kracht werken en verspillen veel energie. Op deze dag gaan we een stapje terug doen en weer contact maken met onze veerkracht.

Thema Gezond omgaan met emoties

Gevoelens en emoties horen bij het leven. Veel mensen vinden het moeilijk om gezond met emoties om te gaan, worden soms geleefd door emoties of blijven er langer in hangen dan ‘nodig’. Op deze dag deel ik een aantal inzichten over emoties en gaan we er enkele compassievolle meditaties mee doen.

Thema Een overprikkeld brein én lijf

Veel mensen erkennen dat ze een té prikkelrijk leven leiden en dat hun “hoofd vol is”. Maar denk je echt dat dit geen impact heeft in je lijf? Op deze dag gaan we meer leren over de wisselwerking tussen geest en lichaam en goed zorgen voor allebei.

Aanmelden

"*" geeft vereiste velden aan

Voor welke trainingsdag(en) meld je je aan?*
Naam*
E-mailadres*
Niet verplicht, wel makkelijker. Vooral als je wilt betalen met een Tikkie.
Als je een geschiedenis hebt waarin overweldigende ervaringen en/of trauma een grote rol spelen, dan is het handig (maar niet verplicht!) om daar melding van te maken (het hoeft echt niet met veel details). Dan kan ik er rekening mee houden en/of even met je contacteren, zodat we elkaars stem alvast een keer gehoord hebben. Wil je dan ook je telefoonnummer vermelden?
Privacy*
Wil je op de hoogte blijven via de nieuwsbrief?*
Wij houden, net als jij, ook niet van spam. Dat sturen we dus ook niet. En je kunt eenvoudig weer opzeggen.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scroll naar boven