Hoe zat het ook al weer

Een kernaspect van mindfulness ligt in het met zorgzaamheid accepteren (wat niet hetzelfde is als goedkeuren of leuk vinden) van de huidige situatie, omdat deze er nu eenmaal op dit moment is. We ontdekken dat we soms de realiteit bevechten, leren inzien dat dit een niet-ondersteunende gewoonte is en scheppen voorwaarden om andere keuzes te maken.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat mindful leven een zeer positieve invloed heeft op fysieke én geestelijke klachten. Daar vind je op deze site, in ons blog, het een en ander over.
Hopelijk heb je dit tijdens je eigen training ook gemerkt. Aan het eind van de training is er altijd uitgebreid aandacht voor het onderwerp ‘toepassen van het geleerde in het dagelijks leven‘.
In dit blogje laat ik nog enkele tips de revue passeren.

Gedachten

Aanvaard alle gedachten en gevoelens die je hebt. Nu. Hang er geen label met goed of slecht aan. Of wees je minstens bewust van het feit dat je deze labels plakt en koppel dáár dan geen oordeel aan. Zie je de spiraal van negativiteit?

Gedachten zijn niet de waarheid, maar een eigen interpretatie van een bepaalde situatie. Wanneer je leert gevoelens te accepteren en er te laten zijn, dan kunnen ze jou loslaten. Jij kunt hen echt niet loslaten, het werkt andersom.
Verspil geen energie met het eeuwige verzet tegen hoe de dingen nu zijn.

In gesprek

Als je met iemand praat, probeer de ander dan eens je volle aandacht te geven. Luister aandachtig naar wat hij zegt.
“Maar dat doe ik toch al?”
Wees eens eerlijk. Hoe vaak denk je halverwege de zinnen van de ander al te weten wat er gaat komen en ben je bezig met wat je zelf wilt zeggen?

En als je datzelfde gedrag bij de ander opmerkt, valt het dan niet op dat je harder gaat praten of meer moeite gaat doen om de aandacht van ander vast te houden?
Geef het goede voorbeeld en richt je aandacht werkelijk op de ander. Merk op hoe er rust komt in het gesprek.

Eten en drinken

Eet en drink met volle aandacht. Eten en drinken zijn dagelijkse bezigheden, dus onderhevig aan gewoontevorming en sleur. In de drukte van ons dagelijks leven is het aantrekkelijk om te multi-tasken.

Dus denken we aan wat nog gedaan moet worden terwijl we eten, kijken we het journaal of naar de voetbal met het bord op schoot, spoelen we ieder hap weg met een sloot koffie.

Met aandacht eten en drinken wil minstens zeggen dat je weet dát je eet, dat je proeft wat er naar binnen komt en dat je goed kauwt. Genieten mag, echt waar.
Het kan maar zo zijn dat je sneller voldaan bent, je minder volgepropt voelt en meer energiek. Vanzelf een kilootje kwijt!

Adem

Richt je aandacht regelmatig op je ademhaling. Ongeacht of deze langzaam of snel, hoog of laag, of diep of gejaagd is: accepteer de ademhaling zoals deze is. Verbind ook hier geen oordeel aan.

Louter de aandacht zorgt ervoor dat de adem wat meer rust kan vinden, je hoeft dit niet te bewerkstelligen of te laten gebeuren. Vertrouw op dit natuurlijke proces. Doe dit meerdere malen per dag.

Niet proberen maar doen

Waarschijnlijk snap je heel goed wat hier allemaal staat. Het klinkt voor een ex-deelnemer aan de mindfulnesstraining ook niet echt onbekend, toch?
Misschien neem je je voor dit vanaf NU toe te gaan passen.

Het kan behulpzaam zijn om iets bij je dragen wat je eraan herinnert van ieder moment te genieten, bijvoorbeeld een steen of amulet.

Dus, als je je morgenochtend doucht, met een drukke dag at the office voor de boeg, is er een keus. In plaats van te denken aan die drukke dag die voor je ligt en alvast wat scenario’s in gedachten door te nemen, kun je je bewust zijn van het warme water, de aanraking met de huid, de vochtige lucht, de geur van het doucheschuim en de zachte handdoek waarmee je het lichaam afdroogt.

Je bent dan helemaal in het hier en nu, met volle aandacht voor jezelf en wat je aan het doen bent. Laat dan de dag maar beginnen!

Foto: Daniel Mingook Kim on Unsplash