Net als je alleen maar zit wanneer je in meditatie zit, zo kun je ook gewaar zijn van het lichaam dat in slaap gaat vallen wanneer je in bed ligt. Als je loopt, dan loop je alleen maar. Als je eet, ben je precies dan alleen maar aan het eten.
Je hele bestaan richt zich op datgene wat je aan het doen bent, op precies dát moment, en probeer dat je hele leven te doen.
Zo trainen we onszelf om geheel betrokken te zijn bij datgene wat we aan het doen zijn. Of het nu zitten is of eten, hou je niet bezig met discursieve-, ronddwalende- of afleidende gedachten. Je hele wezen – lichaam en geest – is helemaal daar. Wat je ook doet, met welke taak je ook bezig bent, je hele leven speelt zich af op dat moment.
Sommige mensen interpreteren het ‘volledig doen’ van een oefening of een taak als iets dat wel erg inspannend moet zijn. Dat is niet juist. Door iets met je hele wezen te doen ben je tegelijk bevrijd van het doen van iets anders op datzelfde moment. Op die manier hoef je, wanneer je alleen maar dat ene ding doet, je ook alleen maar daarmee bezig te houden en kun je dat op een ontspannen manier en met een relaxte houding doen.
Zo ga je beter begrijpen wat de betekenis is van met je hele wezen betrokken zijn bij één handeling. Dit is precies de rustige en ontspannen houding waarmee we ook mediteren.
Vrij vertaald uit ‘The Method of No-Method: The Chan Practice of Silent Illumination’, door Chan Meester Sheng Yen.