Op 1 januari 2016 ging de nieuwe wet Wkkgz in, de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg.

Uit onderzoek blijkt dat mensen niet altijd tevreden zijn over de manier waarop zorgverleners hun klacht afhandelen. De afhandeling van een klacht duurt lang en gebeurt op een onpersoonlijke manier. Mensen willen zich gehoord voelen. En zij willen dat anderen in de toekomst niet hetzelfde overkomt.

Zorgverleners leren van klachten en ongewenste gebeurtenissen in de zorg. Doel van de Wkkgz is dan ook: openheid over klachten en ongewenste gebeurtenissen en ervan leren. Om zo gezamenlijk de zorg te verbeteren.

De Wkkgz geldt voor alle zorgverleners, ook voor ZZP’ers die bijv. als mindfulnesstrainer werken of traumatherapie geven.

Per 1 januari 2017 dienen de laatste onderdelen van de wet door de zorgverleners uitgevoerd te zijn, te weten een klachtenregeling, een incidenten-meldsysteem en het aangesloten zijn bij een geschillencommissie.

Middels het lidmaatschap van de uitstekende koepelorganisatie De NFG is voor ondergetekende alles geregeld, dus wij kunnen 2017 met vertrouwen in!